Reuters fjerner nærmere tusen bilder tatt av frilansfotografen Adnan Haji. Fotografen fikk sparken etter at han manipulerte et bilde han tok etter et israelsk luftangrep mot Beirut, men det er i etterkant oppdaget flere former for juks.
På bildet til venstre ser en tydelig en temmelig amatørmessig kloning av røyken over Beirut. Bildet til høyre viser originalen.
Haji har tatt mange av bildene som Reuters har offentliggjort fra Beirut under den snart fire uker lange krigen og det ble raskt satt i gang en intern gransking av de øvrige bildene av samme fotograf.
Dette er et annet eksempel på manipulasjon, grundig analysert i denne bloggposten.
Jukset som Adnan Haji har bedrevet med disse bildene er i ettertid temmelig åpenbart og en kan spørre seg hvilken redaksjonell kontroll Reuters, og andre formidlere av bilder, faktisk bedriver. Dette er i alle fall ikke mye tillitvekkende.
Når det er sagt, fusk og fanteri med fotografi er jo slett ikke noe nytt. Til og med en av verdens mest anerkjente reportasjefotografer, Robert Capa, gikk heller ikke av veien for å jukse. Tidenes kanskje mest kjente krigsbilde er en regelrett forfalskning, iscenesatt av Capa.
Ulike former for iscenesettelse kan se ut til å være ganske utbredt. Denne analysen av en rekke bilder fra en tragisk hendelse understreker det (se også denne artikkelen om samme tema - helt klart et partsinnlegg, men anskueliggjør likevel betydelig troverdighetsproblem (bildet, tatt av netopp Adnan Haji, ble forøvrig brukt for å illustere Jostein Gaarders kronikk i Aftenposten).
Her er det ikke vanskelig å si seg enig i denne konkulsjonen:
Whatever else, the event in Qana was a human tragedy. But the photographs do not show it honestly. Rather, they have been staged for effect, exploiting the victims in an unwholesome manner. In so doing, they are no longer news photographs - they are propaganda. And, whoever said the camera cannot lie forgot that photographers can and do. Those lies have spread throughout the world by now and will be in this morning's newspapers, accepted as real by the millions who view them.
The profession of photo-journalism thereby is sadly diminished by them, and the trust in those who took them and in those who carried them is misplaced. Truly, we are dealing with loathesome creatures.
Nok en gang viser det seg at sannheten er det første offeret i enhver krig.
Samtidig har saken om Hajis bilder så avgjort et innspill i debatten om bildemanipulering her hjemme.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar