
På bildet til venstre ser en tydelig en temmelig amatørmessig kloning av røyken over Beirut. Bildet til høyre viser originalen.
Haji har tatt mange av bildene som Reuters har offentliggjort fra Beirut under den snart fire uker lange krigen og det ble raskt satt i gang en intern gransking av de øvrige bildene av samme fotograf.

Jukset som Adnan Haji har bedrevet med disse bildene er i ettertid temmelig åpenbart og en kan spørre seg hvilken redaksjonell kontroll Reuters, og andre formidlere av bilder, faktisk bedriver. Dette er i alle fall ikke mye tillitvekkende.


Her er det ikke vanskelig å si seg enig i denne konkulsjonen:
Whatever else, the event in Qana was a human tragedy. But the photographs do not show it honestly. Rather, they have been staged for effect, exploiting the victims in an unwholesome manner. In so doing, they are no longer news photographs - they are propaganda. And, whoever said the camera cannot lie forgot that photographers can and do. Those lies have spread throughout the world by now and will be in this morning's newspapers, accepted as real by the millions who view them.
The profession of photo-journalism thereby is sadly diminished by them, and the trust in those who took them and in those who carried them is misplaced. Truly, we are dealing with loathesome creatures.
Nok en gang viser det seg at sannheten er det første offeret i enhver krig.
Samtidig har saken om Hajis bilder så avgjort et innspill i debatten om bildemanipulering her hjemme.

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar