Jonas Bendiksen reiste til Veles for å utforske dette knutepunktet for feilinformasjon. Fotografiene av samtidens Veles er sammenflettet med utdrag og faksimiler fra en arkeologisk oppdagelse fra 1919, også kalt 'Veles bok'-en kryptisk samling av 40 'gamle' treplater som ble oppdaget i Russland av en hæroffiser, skrevet på et slavisk språk . Det ble hevdet å være en historie om det slaviske folket og guden Veles selv-den førkristne slaviske guden for ulykke, kaos og bedrag. Selv om denne teksen fremdeles er populær blant slaviske nasjonalister, blir teksten avkreftet som en forfalskning av de fleste forskere.
I den 'nye' Book of Veles fletter Bendiksen sammen disse to forskjellige 'Veles' historiene, som representerer historisk og nåværende innsats for å produsere desinformasjon og kaos.
Boken ble utgitt som en fotojournalistisk dokumentasjon om byen og folkene som produserer falske nyheter for hele verden. Men bak dette skalkeskjulet viste det seg å ligge en annen hemmelighet. Nemlig at ingenting i boka er hva det utgir seg for å være. Boka er nemlig også falsk.
– Alt av mennesker, alle personer, er digitale 3D-avatarer. Alle bildene er tukla med. Bygninger finnes og settinger finnes, men de er alle manipulerte, og jeg har lagt inn elementer som aldri var der eller kunne vært der, forteller Bendiksen til Foto.no.
– Alle sitater i boka, som er fra produsenter av falske nyhete,r er laget på samme måte. Jeg matet sitater fra ekte mennesker, og ut kom nye sitater basert på det som er sagt, fortsetter han. Den eneste tingen som kike er tukla med er de faktiske sitatene fra falske nyhetssider. Det eneste ekte er det som var falskt i utgangspunktet.
Jonas Bendiksen forteller at boka er en parodi på det fotojournalister driver med. Alle malene en følger og alle klisjeene brukes innen fotojournalistikken. Boken er en lek med klisjeene og harselas med egen bransje.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar