Kinoopplevelsen blir kanskje ikke den samme, men hjemmeopplevelsen behøver ikke være dårligere enn i kinosalen. Foto: Alexandre Chassignon |
Kulturmeglerne har tatt initiativ til et to-årig prøveprosjekt med nett-kino som Film & Kino er med på for å forsøke å utvide kinoenes filmtilbud til de som ikke kommer seg på kino i tide. Tilbudet er tenkt å være kvalitetsfilm som ikke rekker å nå ut til publikum og det kan ventelig bli 10-12 filmer i prøveperioden, som selvsagt ikke vil være tilgjengelige før de har gjort fra seg det meste av besøket på ordinære kinoer.
Til Aftenposten sier førsteamanuensis Terje Gaustad ved BI peker på to utfordringer. Den første dreier seg om pris.
– For at dette skal være interessant for filmbransjen, må vel prisen ligge på opp mot 100 kroner pr. film. Det tror jeg folk er villige til å betale. Hvis flere ser filmen sammen, blir det betydelig billigere enn å gå på kino, sier Gaustad.
Det andre problemet er at når filmen gjøres tilgjengelig på nett, er det lettere for pirater å få tak i den.
– Dermed kan den spres på ulovlig gratistjenester som Popcorn Time, og da er det ingen som gidder å betale 100 kroner, sier Gaustad.
Svanhild Sørensen i Kulturmeglerne opplyser at de tar i bruk det ypperste av teknologi for å unngå piratkopiering via Nettkino.
Kilde: Film & Kino
Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information! hulu activation code roku
SvarSlett