– Det er en stillferdig fortelling med voldsom kraft, og favner den viktigste og største begivenheten i Europa på lang tid. Vi vil alle huske gummibåtene som kom i land i 2015. Årets bilde har både kvalitetene til et dramatisk nyhetsbilde og et estetisk maleri. Det er vakkert og vondt. Vi møter ingen ansikter, men to abstrakte skikkelser som kikker utover havet. De blir symboler i et bilde som først og fremst formidler en tilstand.
Juryens tale er klar: – Årets bilde er et komplett fotografi vi vil fortsette å vende tilbake til. Her er det forresten interessant å lese Journalisten.nos reportasje fra juryens arbeid.
En rekke videoer er også premiert i Årets bilde-konkurransen. Juryen besto av Anders Birch, Mette Nyseter, Jonas Brenna og Siv Johanne Seglem. De uttaler dette om de innsendte bidragene.
1. plassJulie Lunde Lillesæter/ Julia Dahr / Adam Thomas / Hugh HartfordDokumentar/serie
Differ Media / NRK
I stormens øye
Den kenyanske småbonden Kisilu og familien hans kjemper i frontlinjen mot klimaendringene. Videodagbøkene deres viser oss konsekvensene av økt tørke, flom og storm: Barn går glipp av skolegang, menn søker til byene for jobb og familie- relasjoner blir satt på prøve. Men Kisilu nekter å gi opp. I stedet tar han på seg en lederrolle og forsøker å bygge et sterkt lokalsamfunn som kan tilpasse seg det nye ekstremværet.Juryens begrunnelse: Gjennom et tett og nært møte med bonden Kisilu og hans familie, får vi innsikt i og forståelse for en stor, global klimakrise. Et typisk eksempel på en historie som forteller om det store gjennom det lille. En sterk visuell fortelling hvor bildene bærer historien. Familien er ofre for de globale klimaendringene, men framstilles som sterke og målrettede. Vi blir engasjert i deres kamp for tilværelsen, både på det personlige og globale plan. Filmatisk vakker og følsom.
Regi: Julia Dahr
Produsent: Hugh Hartford
Foto: Julie Lunde Lillesæter
Klipp: Adam Thomas
2. plass
Anders Sømme Hammer
frilans / NRK
Fra Veitvet til IS-fronten
Hosheng Kerkuki (24) reiste i januar 2015 fra Veitvet til Irak for å kjempe mot den fundamentalistiske bevegelsen IS. Hvorfor gjorde han det? Hva er det som får unge menn til å dra fra fredfulle Norge til krigsområdene? Anders Sømme Hammer fulgte den unge norsk-kurderen i en måned, med kamera ved fronten utenfor Kirkuk i Irak, der han havnet i voldsomme kamper for et fedreland som han er villig til å ofre sitt liv for.Juryens begrunnelse: En meget viktig historie som setter debatten om innvandring, muslimer, terror og IS i et nytt lys. Fortelleren viser mot ved å følge hovedpersonen Hosheng Kerkuki hele veien til fronten, noe som gir oss et interessant innblikk i en verden som ofte kun beskrives i korte nyhetsinnslag. Historien fortelles enkelt og effektivt, og beskriver de motstridende følelsene hovedkarakterens far sitter igjen med hjemme i Norge. Reporteren stiller de riktige spørsmålene på riktig tidspunkt, selv i pressede situasjoner. Juryen skulle ønsket seg et litt mer variert utvalg av bilder.
Regi/foto/kommentar: Anders Sømme Hammer
Klipp: Erik Thorvald Aster
Musikk: Martin Horntveth
Foto i Norge: Thomas Søbstad og Gard Brox Jenssen
Lydbearbeiding: Linda Torp
Fargekorrigering: Bjørn Even Skogsfjord
Oversettelse: Naska Xas
IS-video: Rudaw Media Network
Redaktør: Odd Isungset
3. plass
Anton Ligaarden / Rønnaug Jarlsbo / Ingrid S. Nordli
frilans / Dagbladet
Barna som ble igjen
118 barn har opplevd å miste en forelder i partnerdrap, i årene 2000–2013. Hvordan gikk det med dem?Juryens begrunnelse: Et poetisk video- prosjekt om et vanskelig tema. Med et nysgjerrig kamera fanger fotografen hovedpersonene i hverdagssituasjoner uten at det blir kjedelig. Vi kommer tett på tre skjebner som forsøker å finne svar på kompliserte spørsmål: Hvorfor skjedde dette akkurat meg? Fotografen viser både selvsikkerhet og søken. Han er en tydelig estetiker med sitt fortellerspråk. Likevel drukner ikke innholdet i form. En av hoved- personene er anonymisert. Det kan ofte være et problem, men her klarer foto- grafen å vri det over til å bli en styrke.
Barna som ble igjen (ekstern lenke)
Videoreportasje
1. plass
Martin Slottemo Lyngstad / Miriam Lund Knapstad
Aftenposten
Odvar & Molle
Da Odvar Omland ble alene igjen i huset, måtte måltider spises i ensomhet. Det var ingen å dele seng med. Alt føltes tomt, men han bestemte seg: – Jeg skal klare å leve et meningsfylt liv alene i dette huset. Jeg skal lage min mat, besøke min kone og ta henne med på kjøreturer.Deretter opprettet han en Facebookprofil, der han begynte å dele erfaringer fra sin nye hverdag. Om minnene, savnet og livet videre med en dement kone.
Juryens begrunnelse: Her kommer vi tett på en rørende kjærlighetshistorie som er godt fortalt og vakkert fotografert. En bemerkelsesverdig mann kjemper for å bevare samlivet med sin demente kone. Hans kjærlighet og pågangsmot skildres med humor og varme. En historie som er fortalt en rekke ganger før oppleves likevel som ny og original.
Foto/redigering: Martin Slottemo Lyngstad.
Journalist: Miriam Lund Knapstad.
2. plass
Katinka Hustad
HiOA
Mei
Mer enn 60 millioner kinesiske barn, nesten hvert femte, lever adskilte fra sine foreldre. I fjellandsbyen Hangsha drømmer Mei Shi Long (13) om å bli sangerinne. Hun ser foreldrene sine én gang i året. Mens de arbeider i tekstil- og elektronikkfabrikker ved kysten, jobber Mei hardt på skolen fra seks om morgenen til elleve om kvelden. Hun jobber for å få den muligheten hennes foreldre aldri fikk – en utdanning.Juryens begrunnelse: En vakker og stemningsfull historie om Mei fra Kina, som gir oss et inspirerende innblikk i en ellers lukket verden på en kinesisk kostskole. Meis egne skildringer er sterke, men denne filmen bæres av bildene. Enkle komposisjoner, nære som et fotografi. En poetisk framstilling av en hverdag så ukjent for oss, fengslende fortalt gjennom en jente, hennes omgivelser, hennes ord og sang.
Foto/redigering: Katinka Hustad
3. plass
Martin Slottemo Lyngstad / Sindre Leganger
frilans / Aftenposten
«Dommedagshvelvet”
På vei mot verdens undergang finner noen trøst i troen på Gud. Andre håper redningen ligger i et fjell på Svalbard. Det globale frøhvelvet på Svalbard regnes som matsikkerhetens høyborg på kloden. Siden det sto klart i 2008, har utenlandske medier gitt det tilnavnet «Dommedagshvelvet» – det som skal redde oss hvis alt går til helvete.Juryens begrunnelse: En sterk visuell fortelling. Intelligent kryssklipping driver historien fremover. Filmen stiller de store spørsmålene som mange har, men som få vet svaret på, og den lar deg dvele i undringen på en finurlig måte. Bildekomposisjon og klipp overlater mye av tolkningen til seeren og øker engasjementet.
Foto/redigering: Martin Slottemo Lyngstad.
Journalist: Sindre Leganger.
Nyhetsvideo
1. plass
Kyrre Lien
frilans / VGTV
Alkeo (8)
Kreftsyke Alkeo (8) har fått en svulst i hodet. Familien dro til Norge og håpet å få opphold, men til tross for den alvorlige sykdommen skal de sendes tilbake til Albania. Til et land hvor helsevesenet beskrives som katastrofalt.Juryens begrunnelse: Møtet med Alkeo forteller om en aktuell problemstilling, på en måte som umiddelbart griper seeren. Fotografen har fått nærkontakt med gutten som risikerer å bli sendt ut av landet. Han filmer og intervjuer gutten på barnets eget nivå, ikke ovenfra og ned. Det er sterkt å høre barnets egne beskrivelser av frykten for å flytte fra tryggheten han lever i og frykten for å ikke ha et sted å bo. Alkeos ord får lov til å leve uten en forteller- stemme som dominerer. Det er sterkt å bli påminnet om hvor dramatisk situasjonen oppleves for disse barna. Fotografen blir selv en aktør med sitt perspektiv. Elegant og intelligent løst.
Foto/redigering/intervju er gjort av innsender: Kyrre Lien
2. plass
Kyrre Lien / Helene Skjeggestad
frilans / Aftenposten
Fanget under bakken
Bomberom og kjellere over hele Donetsk i Øst-Ukraina er fulle av innbyggere som har søkt tilflukt fra de mange bombeangrepene. Her bor de under elendige forhold mens bombene raserer hjemmet og nabolaget deres. 9100 mennesker er blitt drept og over halvannen millioner mennesker har flyktet som følge av den pågående krigen mellom de ukrainske regjeringsstyrkene og de russiskstøttede opprørerne.Juryens begrunnelse: Fotograf og reporter har fått en eksklusiv tilgang til et bomberom i Donetsk, hvor vi nærmest føler fukten i veggene og kjenner på den dystre stemningen. Reportasjens store styrke er det visuelle uttrykket, med stillestående bilder som viser at fotografen har turt å ta et modig valg. Reporterens tilstedeværelse er viktig, men juryen opplever at dette grepet blir i overkant mye brukt.
Foto / redigering: Kyrre Lien Reporter: Helene Skjeggetad
3. plass
Åge Winge
Adresseavisen
Flukten i Røszke
Röszke, Ungarn 11. september 2015. Hundrevis av flyktninger bryter ut av en leir ved den lille grensebyen Röszke i Ungarn. Når politiet kommer, begynner en stor gruppe mennesker å løpe i alle retninger. Midt i kaoset står familien Omar fra Syria og den to år gamle jenta Nour med den gule genseren. I tre timer forsøker familien på åtte å flykte fra det ungarske politiet, i håp om å komme seg videre mot Tyskland.Juryens begrunnelse: En reportasje hvor juryen gripes av tilstedeværelsen, samtidig som det var uenighet om bruken av virkemidler. Musikken og det faktum at det kun er den sterkt følelsesladde reporteren selv som blir intervjuet om situasjonen, oppleves som feil i nyhets- kategorien. Juryen inngikk et kompromiss om å gi 3. pris på grunn av den sterke visuelle formidlingen av en faktisk nyhets- hendelse, og fordi den utfordrer nyhets- sjangerens virkemidler.
Foto / reporter: Åge Winge Redigering: Espen Bakken
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar