Foto: Kåre Kivijärvi, antagelig Finnmark omkring 1957-58. Tilhører Nasjonalbiblioteket. Digital bearbeiding ved Paul Jacobsen/Nasjonalbiblioteket. |
Lenge trodde man på myten om Kåre Kivijärvi – at produksjonen hans fikk plass i en skoeske. Så fant venner ufremkalt film på loftet hans i Hammerfest. Historien om Kåre Kivijärvi er fortellingen om kampen for fotokunstens anerkjennelse i Norge.
Lenge trodde forskningsbibliotekar Kristin Aasbø ved Nasjonalbiblioteket i Rana at hun kjente alle sider av Kivijärvi virke som fotograf. I forbindelse med en utstilling i 2011 kom hun i kontakt med Kivijärvis sønn, samt gamle venner av kunstneren. I 2012 dukket det plutselig opp materiale som av ulike årsaker ikke var blitt arkivert tidligere. På et loft i Kivijärvis hjemby Hammerfest, der han bodde sine siste år, hadde venner funnet materiale ingen visste om. Frem fra glemselen kom også ni filmer. Eksponerte, men ikke fremkalte.
I 1961 ble Kivijärvis engasjert av Findus for å ta bilder av trålfiskere i Finnmark. Bildene blir senere stående igjen som høydepunkter i karrièren. Det var her Kivijärvi etter eget sigende «lærte å bli kunstner».
Sekstitallets kunstscene i Norge var «streng og autoritær». Fordommer mot fotografiet bygget på en idé om at teknikken tilsynelatende var så enkel. Å ta bilder var noe alle kunne gjøre. Kivijärvi stanget mot det etablerte. Den store omfavnelsen av fotografiet som kunstform kom ikke før i 1971, da Kivijärvi fikk med tre bilder på Høstutstillingen på Kunstnernes Hus i Oslo.
Fremkallingen av de ni filrullene ble gjort av Jens Gold, og til slutt satt Nasjonalbiblioteket igjen med drøyt 90 nye bilder. Bildene har et bredt spenn, både geografisk og uttrykksmessig. Noe stammer fra studietiden i Tyskland. Et par bilder er fra en skoletur til Italia, våren 1959. Et par ukarakteristiske bilder av familieliv i Hammerfest anslås å være tatt rundt 1958. Et av landskapsbildene i utvalget kan være det siste Kivijärvi tok, men de er ikke sikre. I likhet med detaljene rundt kunstnerens mange påståtte reiser er det vanskelig å vite sikkert.
Kilde: Aftenposten
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar