Gjør Sony slutt på duopolet? spør Toralf Sandåker. Sonys lanserte nylig Alpha A7rII med fullformat, robust og værtett konstruksjon, 42 Mp bakbelyst CMOS og 5-veis bildestabilisator er spesifikasjonene i en klasse for seg.
Speilrefleks er ikke like ’hot’ lenger, og på det eneste området der kamerasalget ikke synker – speilløse systemkameraer – er Nikon og Canon mygger i den store sammenhengen. Blant de speilløse er Sony alene om å dekke hele bredden fra profesjonelle fullformatkameraer til svært kompakte APS-C-kameraer og avanserte kompaktkameraer. Samtidig med at Sony presenterte Alpha A7rII presenterte de også nye utgaver av de mest avanserte kompaktkameraene i Cyber-shot-serien – RX100 IV og RX10 II – begge med 4K video og ekstrem ytelse.
Canon og Nikon kjører foreløpig safe. De kommer stadig med nye og utmerkede produkter, men ikke i samme takt som f.eks. Sony, og endringene er bare sjelden oppsiktsvekkende. Dette er god business. Utviklingstakten er lav, utviklingskostnadene er skåret ned, fokuset er på salg, og ikke minst: Canon og Nikon vet at de har kameraer som leverer varen, lite å bevise, og ikke minst et system med optikk og tilbehør ingen kan matche.
Dette minner imidlertid om en type utvikling som en har sett innenfor en rekke bransjer, der såkalte disruptive teknologier: Ifølge den amerikanske økonomen Clayton Christensen er det tre ting som kjennetegner det han kaller en forstyrrende teknologier (“disruptive technologies”):
- Løsningene har i utgangspunktet størst appell til brukere som blir oppfattet som mindre interessante - av de etablerte selskapene i et marked
- Løsnigene er tilsynelatende dårligere enn de teknologiene som allerede er etablert som toneangivende innenfor markedet.
- Aktører med en etablert posisjon må gå gjennom en periode med lavere fortjenestemarginer, dersom de skal ta i bruk forstyrrende teknologier.
Ifølge Christensen mislykkes de nettopp fordi de fortsetter å forbedre seg på det som gjorde dem store, og ignorerer andre muligheter. Dette kalles “the innovator's dilemma”. For å lykkes bør disse firmaene også investere i mindre lukrative markedssegmenter og utvikle et produkt av lavere kvalitet (disruptiv teknologi) for disse.
Kilde: f32.no