Google strør penger på journalistikken

Google satser på flere hester. Blogger har de drevet med
lenge, nå støttes tradisjonell presse. Foto: Rogers Cadenhead
Denne uken ble det kjent at Google Europe lanserer fondet Digital News Initiativ (DNI). I fondet ligger 150 millioner euro, fordelt over en treårsperiode. Bak initiativet står i tillegg til Google åtte større europeiske mediehus, og organisasjoner som European Journalism Center og INMA.

I programmet inngår både produktutvikling, forskning og opplæring i digital kompetanse for journalister. Målet for satsningen er et mer levedyktig økosystem for den europeiske nyhetsjournalistikken.

– Det er imidlertid noe uklart for oss om Googles initiativ og tilgangen til fondet er utelukkende ideelt, åpent og uten betingelser for de som vil søke støtte, eller om det forutsetter et partnerskap som også betinger tilgang til eller leveranser av redaksjonelt innhold fra deltakerne.Vi forutsetter at det første er tilfelle, og som sådan høres det ut som et spennende initiativ, sier Stig Finslo, direktør for HR, utgiverspørsmål og kommunikasjon i Amedia.

Det er kun to uker siden Google ble saksøkt av EU for brudd på konkurransereglene, og den svenske journalisten og google-eksperten Andreas Ekström kaller det en sjarmoffensiv.

– Timingen er strålende. Satsningen gir dem enorm good-will. Man kan, om man vil være litt ekkel, se det som et elegant og gentlemannsaktig forsøk på mykne europeiske politikere, sa Ekström til SVT Kulturnyheter.

Kilde: Journalisten.no