Diptyk / Tom Sandberg

Kunstnernes Hus åpnet utstillingen Diptyk / Tom Sandberg på fredag. Sandberg gikk bort i februar 2014, og utstillingen blir en av de største presentasjonene av hans unike livsverk. Omlag 60 av Sandbergs karakteristiske svart-hvitt fotografier fra over tre tiår fyller de to overlyssalene på Kunstnernes Hus.

Tom Sandberg er en markant skikkelse i norsk fotografihistorie. Hans særegne og personlige billedspråk har hatt stor betydning for både det fotografiske fagmiljøet og for et bredt kunstpublikum. Hans fotografier har inspirert en lang rekke norske kunstnere og fotografer på tvers av generasjoner. Så fundamental er den visuelle arven etter Tom Sandberg at mange erfarer hans fotografier som en slags minnebilder dypt integrert i vår egen hukommelse – som avtrykk i sort-hvitt permanent festet på netthinnen, skriver Ida Kierulf, kurator på Kunstnernes Hus, i sin tekst til utstillingen. Hans verk har også høstet internasjonal anerkjennelse gjennom utstillinger ved prestisjetunge gallerier og museer som MoMA PS1 i New York, Moderna Museet i Stockholm og Centre Georges Pompidou i Paris. Sandberg er også representert i en rekke skandinaviske, europeiske og amerikanske kunstsamlinger.


Utstillingen er kuratert av Tom Sandbergs venn og medarbeider gjennom mange år, Sune Nordgren, og Ida Kierulf. Ideen bak utstillingen på Kunstnernes Hus kom imidlertid til mens Sandberg levde, og den er derfor verken tenkt som en konklusjon eller en oppsummering. Tvert imot har kuratorene ønsket å lage en utstilling som er åpen, subjektiv og konfronterende, slik Sandberg selv kunne tenke seg å gjøre den. Utstillingen anvender de to overlyssalenes speilvendte arkitektur for å understreke dualiteten i Sandbergs kunstnerskap; spenningen mellom det henvendende og det bortvendte, mellom nærvær og fravær, lys og mørke. I Tom Sandbergs konstnärskap finns en dualism, eller en tvetydighet, om man så vill. Två fästpunkter som håller bilden av honom i balans. Det är det tillvända, när han möter oss med uppriktighet och konfrontation. (…) Så är det motsatsen, det bortvända. Hans undflyende, det drömmande eller melankoliska. Någon gång på gränsen till demonstrativt avståndstagande, skriver Sune Nordgren.

I forbindelse med utstillingen gir kunsttidsskriftet Objektiv ut et spesialnummer om Tom Sandberg i samarbeid med Kunstnernes Hus, som også vil fungere som utstillingens katalog. Her finner vi tekster og samtaler av en rekke aktører fra kunstscenen, deriblant Vibeke Tandberg, Kristian Skylstad, Sigrid Lien, Tomas Espedal og Eline Mugaas.

Utstillingen reiser videre i bearbeidede versjoner til Fondazione Fotografia i Modena og Aperture Gallery i New York.

Kunstnernes Hus

Fram til 30. mai kan du også se flere av Sandbergs bilder hos Shoot Gallery.