Cambridge-forsker Kamal Munir har studert Kodak over mange år. I The Wall Street Journal har han tidligere pekt på fem sentrale årsaker til at selskapet, som i dag brukes som skrekkeksempel ved business-skoler verden rundt, ikke klarte overgangen til digitalmarkedet:
- Ledelsen forsto ikke at behovet for å skrive ut fysiske kopier av bildene våre i stor grad ville falle bort med fremveksten av større skjermer og digital teknologi.
- Analoge kameraer og film var blitt betraktet som fotoutstyr solgt i spesialforretninger. Digitale kamera ble sett på som «elektroniske dingser» og ble solgt i elektronikkbutikker. Kodak mistet slik en av sine store fordeler: distribusjonsnettverket.
- Kodak klarte ikke overgangen da markedet gikk fra kvinner til menn: Kodak hadde perfeksjonert kunsten å appellere til «familiens arkivar», mødrene. Med digitalkameraene ble menn den viktigste målgruppen.
- Kodaks forsøk på å satse digitalt var halvhjertede: Selskapet lanserte en rekke produkter som skulle utnytte den nye teknologien og samtidig ta vare på det ekstremt lukrative markedet for film.
- Kodak valgte strategier som var urealistiske: Et av de siste forsøkene på å redde virksomheten var å bli for bilder det Apple var blitt for musikk med Itunes. Kodak hadde imidlertid aldri den samme totalopplevelsen som kunne låse brukerne inne i et Kodak-univers.
Kilde: Aftenposten
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar