Nasjonalmuseet for kunst skriver følgende om Manings dyreportretter:
Manings dyreportretter setter spørsmål ved identitet og roller. Vi projiserer menneskelige egenskaper på dyrene. Øyekontakten blir en metafor for et møte mellom betrakteren og den andre. Dyrets blikk fungerer som et speil. Vi ser oss selv, og gjenkjenner undrende noe; oss selv i den andre.
Maning knytter seg til en kunsthistorisk tradisjon med sine dyreportretter, og gir dyrene sjel. Det har Edvard Munch (1863–1944), den spanske maleren Francisco Goya (1746–1828) og tyske Frans Marc (1880–1916) også gjort. Det Maning har felles med disse kunstnerne, er at de gjengitte dyrene går utover den konvensjonelle dyresjangeren. Kunstnerne lever seg inn i de portretterte dyrenes psyke med respekt og empati.
Ved Biennalen i Venezia i 1995 fikk Manings svarthvitt- fotografier av sel i basseng stor internasjonal oppmerksomhet.
Fotografiet av "Oscar" er tatt i Esbjerg i 1987/88.
Kilde: DN.no
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar