Sony, ved Carl Zeiss, titter fram i det som tilsynelatende er et Hasselblad. Skinnet bedrar! |
Det begynte imidlertid ikke særlig bra: Hasselblad Lunar var et forsøk på redesign av Sony NEX-7, men kun kosmetikk. Nå forsøker de seg igjen med utgående Sony Cyber-shot RX100, som blir hetende Stellar i Hasselblads versjon.
Ikke noe galt med RX100, bortsett fra at Sony nylig lanserte RX100 Mark 2. Hasselblad er dermed henvist til å sminke fjorårets modell. Og hva gjør de så? Ingenting, annet enn å pimpe eksteriøret.
I utgangspunktet høres jo ikke ideen helt vekke ut. Leica klarte så vidt overgangen til det digitale gjennom å henge på japanerne, da Panasonic begynte å lage fotoapparater. Leica hadde imidlertid en solid base i optikk-divisjonen, med ingeniører som kunne levere optiske design i tillegg til et merittert merkenavn. Leica holdt seg i alle fall flytende, og leverer i dag sine egne digitale kameraer. Leica rebrander fremdeles Panasonic-modeller, men de gjør i det minste en del med programvaren, designer sine egne menysystemer mm. Hasselblad gjør derimot ingen verdens ting med innmaten i kameraene.
Dette smaker dessverre av synkende skip, men vi får håpe at salget er godt nok til å holde Hasselblad flytende. Men skal Hasselblad ha livets rett som kameramerke må de levere noe annet enn branding og ytre design. Vi får håpe de jobber med saken.
Oppdatering 27.07:
Lumnious Landscape har publisert en artikkel med samme tema. Wretched excess. Konklusjonen er mye den samme som min. Dette er et usedvanlig lite innovativt forsøk fra Hasselblad. Først og fremst er det imidlertid trist at et klassisk kameramerke skal se seg tvunget til å melke merkenavnet sitt på denne måten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar