Hurtigruten skaffer seg rettighetene til hundrevis av bilder til via en fotokonkurranse: Reisende blir oppfordret til å sende inn sine beste «Hurtigruteminner», men deltagelse i konkurransen innebærer at bildene kan benyttes fritt i konsernets reklame.
Fotografene frasier seg alle økonimiske rettigheter for å være med i konkurransen. Ifjor kom det inn 5680 bilder, hvorav 800 ble plukket ut og lagret med tanke på senere bruk. Flere av bildene er senere brukt i reklamebrosjyrer.
Reklamefotograf Damien Heinisch mener Hurtigruten er i overkant frekke:
- Her mister fotografene alle rettigheter til bildene. Det er ikke korrekt. Selv om det kun er amatørfotografer som deltar, så gjør ikke det saken noe bedre. Nivået på amatørfoto er blitt ganske bra nå. Dersom et selskap skulle kjøpe ett bilde med fri bruksrett for all fremtid hos et billedbyrå kan det raskt komme på over 100.000 kroner, sier Heinisch til Dagens Nærlingsliv.
- Aldri hørt om noe så frekt - DN.no
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar