Adobe har i årevis holdt kunstig høye priser på sine produkter i Norge. Prisene er langt lavere i USA, men også i andre europeiskemarkeder, som for eksempel Storbritannia.
Digi.no skrev nylig om Adobes salgssuksess Creative Suite under overskriften "Adobe flår nordmenn".
I Norge koster CS4 langt over dobbelt så mye som i USA. Hele 14.000 kroner høyere blir prisen for nordmenn, og selskapet hindrer kundene i å kjøpe produktet fra utenlandske nettbutikker.
Kommunikasjonssjef Susanne Persson uttaler seg om saken til digi.no:
- Dels handler det om kostnaden for å gjøre forretninger i det aktuelle markedet, og dels baseres prisene på lokale kundeundersøkelser, som hjelper oss å prissette produktene.
Med andre ord så finner rike nordmenn seg i å betale en for høy pris.
I Norge har Adobe tre ansatte, og CS4 er ikke oversatt til norsk, så kostnadene kn ikke være all verden sammenlignet med andre markeder.
digi.no : Bedriftsteknologi
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar