At moteindustrien presenterer et fullstendig falskt bilde av hvordan folk faktisk ser ut er gammelt nytt. I andre sammenhenger ville misslykkede photoshopjobber som dette vært noe en kunne gjort litt narr av.
Problemet er bare at en får en snikende følelse av at det kanskje ikke dreier seg om en tabbe, men at det er gjort for å pushe grenses over mot det absurde.
Fant denne via Photoshopdisasters, et nettsted som inneholder mange interessante eksempler.
Les også: Mer fortjent tyn til Ralph Lauren.
Ralph Laurens markedsavdeling er imidlertid ikke videre happy, og pusher advokater på nettstedet. Nå er dette noe som er knyttet til amrikansk rett - vår sitatrett er ikke det samme som amerikanernes "fair use", men prinsippet er det samme: en skal kunne gjengi utdrag fra ethvert verk for å kunne diskutere og kritisere dette.
Boingboing.net skriver blant annet dette om saken:
Ralph Lauren's marketing arm and its law firm don't see it that way. According to them, this is an "infringing image," and they thoughtfully took the time to send a DMCA takedown notice to our awesome ISP, Canada's Priority Colo. One of the things that makes Priority Colo so awesome is that they don't automatically act on DMCA takedowns. Instead, they pass them on to us and we talk about whether they pass the giggle-test.
This one doesn't.
So, instead of responding to their legal threat by suppressing our criticism of their marketing images, we're gonna mock them.
Photoshopdisasters.blogspot.com
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar