Canon EOS 500D er det andre EOS-kameraet med videofunksjon, og en APS-C CMOS-sensor med ISO-følsomhet på opptil 3200, som kan utvides til 12800, og drøye 15 megapiksler.
Videoopptakene er i "full HD-kvalitet" (1080P), riktignok bare med 20 bilder per sekund. Ved lavere oppløsning (720P- eller VGA-kvalitet) oppnås flere bilder per sekund.
Digit.no har testet Canon 500D og konkluderer blant annet slik:
En totalvurdering av egenskaper, ytelser og bildekvalitet viser at forskjellen mellom EOS 450D og EOS 500D er marginal. Stort sett er det bare finesser og egenskaper som skiller dem. For å si det på en annen måte, er det større forskjeller mellom EOS 500D og EOS 50D, naturligvis i favør av EOS 50D. Eksteriøret til EOS 500D (og EOS 450D) er noe enklere og mindre robust enn EOS 50D, men for en vanlig amatørfotograf vil det ha minimal betydning. Kameraet byr på alt det en fotoamatør har behov for, og mer til.
/../
Den virkelig store forskjellen mellom EOS 450D og EOS 500D er muligheten til å foreta videofilming i HD-kvalitet. En slik mulighet høres forlokkende ut, men noen fullgod erstatning for et dedikert videokamera er det ikke. Stor bildebrikke og ditto lange brennvidder gjør at skarphetsdybden blir temmelig grunn. For en kreativ videofilmer er det perfekt, men en amatør vil raskt oppdage at mye av det som ville blitt skarpt med et videokamera, blir temmelig ullent med EOS 500D. Ikke fordi det er noe feil med kameraet, men fordi optiske naturlover setter betingelsene for hva som blir skarpt og hva som blir uskarpt på ulike avstander.
Det mest irriterende er likevel at autofokusen ikke er permanent, slik som i et vanlig videokamera. Hvis avstanden til motivet endrer seg, må fokus stilles på nytt. Det kan man riktignok gjøre mens opptaket pågår, men fokuseringen forårsaker pulserende uskarphet. Videopptak av motiver i bevegelse er derfor nærmest umulig. Dessuten, hvis objektivet har konvensjonell fokusmotor vil motorstøyen virke svært forstyrrende på videolyden. Derfor bør objektiver med USM fokusmotor utelukkende brukes ved videoopptak. Manuell fokusering er absolutt å anbefale, men det krever rutine og kan i praksis være umulig med litt unormal kameraposisjon fordi skjermen ikke er bevegelig.
/../
LCD-skjermen på EOS 500D er ikke utvippbar og dreibar, slik som på et ekte videokamera og på systemkameraer fra Olympus og Panasonic, pluss det nye Nikon D5000. Skjermen har riktignok hele 170 graders betraktningsvinkel, men en felksibel skjerm er utvilsomt mer brukervennlig, særlig ved videofilming fra uvanlige vinkler.
Bildekvaliteten fra EOS 500D er et tanke høyere enn fra EOS 450D, men ikke så høy som fra EOS 50D. Forskjellene er imidlertid nokså marginale. Det er ikke lenger kameraets ytelser som har størst betydning for bildekvaliteten, men objektivet. Vår oppfatning er at det er bedre å velge et rimeligere kamera, gjerne EOS 450D, og heller bruke mer penger på objektiver av høy kvalitet. I sum vil det gi langt bedre bilder enn et topp utstyrt kamera og billig optikk.
Videoopptak er det nye trekkplasteret i konkurransen om kundenes gunst. Utvilsomt kjekt å ha og det er et stort pluss at funksjonen nå er tilgjengelig i et "rimelig" kamerahus, men likevel vil det være lurt å tenke nøye gjennom hvilke preferanser man har, fotografering eller videofilming, før man går til anskaffelse av et EOS 500D. For egen del er video utelukkende en familiegreie for levende minner, uten ambisjoner om kreativ utfoldelse. Å lage videofilmer som noen gidder å se på, utenom den nære omgangskrets, krever en teknikk som få mestrer. EOS 500D gjør utfordringen enda større ved at man i tillegg må passe på både fokus og skarphetsdybden. Å bygge inn en så krevende videofunksjon i et kamera som primært er beregnet på amatører, syns jeg er villedende.
Les hele testen hos Digit.no.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar