For mye photoshopping?

I forbindelse med konkurransen om årets pressebilde i Danmark ble tre fotografer bedt om å legge frem sine råfiler for nærmere inspeksjon. Bakgrunnen var at bildene fremsto som sterkt manipulerte.

En av fotografene, Klavs Bo Christensen, ga sitt sitt samtykke til å vise sine råfiler via pressefotografforbundet.dk. Selve diskusjonen til side: et stort pluss til Christensen for å gjøre filene tilgjengelig.

En serie med bilder fra Haiti ble avvist av dommerne etter en lang diskusjon om bruk av Photoshop.


To bilder i serien fra Haiti. Foto: Klavs Bo Christensen

For noen år siden vedtok Pressefotografforbundets disse reglene for Årets Pressefoto:
"Fotos indsendt til Årets Pressefoto skal give en troværdig gengivelse af det, der skete foran kameraet i eksponeringsøjeblikket. Du må gerne efterbehandle billederne elektronisk i overensstemmelse med god praksis. Det vil sige beskære, efterkopiere, holde igen, konvertere til sort/hvid samt normale eksponerings- og farvekorrektion, som bevarer billedets oprindelige udtryk. Dommerne og udstillingsudvalget forbeholder sig ret til at se originale, ubehandlede billedfiler, råbånd, negativer og/eller dias. I tvivlstilfælde kan fotografen trækkes ud af konkurrencen".

Ifølge dommerne er det justert på farger slik at visse elementer av bildet har fått farger som bare i liten grad er synlige ved "normal prosessering" av råfilen.

"Det bør ikke bety at vi ikke godtar redigering i Photoshop, men dette eksempelet er virkelig ekstreme", sier Miriam Dalsgaard.

Klavs Bo Christensen: "Efter min mening, så har en råfil (RAW, NEF, DNG, CR2 etc..) ikke særlig meget med virkeligheden at gøre og jeg mener ikke, at man kan bedømme det færdige billede og brugen af Photoshop ud fra en råfil".

Christensen mener det er store forskjeller i råfiler fra de ulike kameraene. Det opplevde han da han byttet fra Canon til Nikon, og det er enda tydeligere i forhold til Leica M8.

"For det andet er der også meget stor forskel på de enkelte RAW-konverteringsværktøjer og på, hvordan de tolker filer fra forskellige kameraer. Og der er stor forskel på, hvilken profil man vælger konverteringsværktøjet skal bruge til det enkelte kamera", sier han.

Klavs Bo Christensen stiller også spørsmål ved hva dommere faktisk skal bedømme:

"Hvad er dommernes opgave? Er det at vurdere vores Photoshop, eller er det at vurdere det fotojournalistiske indhold og vinkling af historien? Pellegrin ville for eksempel ikke have en chance i ÅP med sin måde at behandle billeder på", sier han.

Konsekvensen for Christensens vedkommende: han kommer bare til å sende inn bilder i svart og hvitt fra nå av.

På Pressefotografforbundets nettsider finner du også en samtale mellom dommerne og fotografen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar