Flott, historisk postkortsamling på Flickr


Et av de mange flotte bildene viser Stalheim hotell. Fotografert av Axel Lindahl en gang før 1900. Et fotografi fra samme ståsted sees nedenfor.
Library of Congress viser hvordan det skal gjøres og har nok en gang sørget for å dele kulturarven slik det høver seg på nettet. Denne gangen legger de ut en rekke postkort, i første omgang fra Sverige, Norge og Danmark. Mange av bildene fra Norge er naturlig nok fra Vestlandet, turistmål nr 1 på slutten av 1800-tallet.
Bildene finner du på Flickr Commons. I en diskusjonstråd finner du også en rekke før-og-nå-bilder. Hvis du vil se alle de 6500 bildene, sjekk ut Photochrom Print-samlingen hos Library of Congress.

Postkortene ble hovedsaklig gitt ut mellom 1890 og 1910s, og er produsert av Photoglob Company i Zürich, Sveits, og Detroit Publishing Company i Michigan. Trykkene ble solgt som souvenirer og ofte samlet i album eller i en ramme. Det fargerike bildene ser ut som fotografier, men er faktisk blekkbaserte fotolitografier. Prosessen forklares på denne siden.

The Library of Congress har satt sammen denne samlingen fra to kilder med bilder i nær opprinnelig kvalitet. I 1985 ble bildene frav Europa og Midtøsten kjøpt fra Galerie Muriset i Sveits. Bildene fra nordamerika ble, i 2004, donert fra Howard L. Gottlieb.

Flere "photochrome bilder" finnes hos Zurich Central Library og andre arkiver.

Jeg fant Flickr-bildene via Erik Stattins. Erik har også funnet fram til indicommons, en intressegruppe for de institusjonene som deltar i Flickr Commons. Hvorfor finner vi ingen norske institusjoner her?

2 kommentarer:

  1. Anonym11:16

    WOW, dette var flotte saker. Skjønte jeg det riktig: er ikke dette fotografier??

    P

    SvarSlett
  2. Library of Congress forklarer dette godt i en egen artikkel. Der står det blant annet: "Photochrom prints, also called Aäc, are ink-based images produced though "the direct photographic transfer of an original negative onto litho and chromographic printing plates"." og videre "The prints look deceptively like color photographs. But when viewed with a magnifying glass the small dots that comprise the ink-based photomechanical image are visible. The photomechanical process permitted mass production of the vivid color prints. Each color in the final print required a separate asphalt-coated lithographic stone, usually a minimum of six stones and often more than ten stones."

    SvarSlett