Kommer Picasa omsider for Mac?

Googles gratis bildehåndteringsprogram har vært ventet for Mac gjennom hele 2008. Foreløpig uten at noe har skjedd. Nå tolkes imidlertid små drypp fra Google i retning av at noe kan være på gang i forbindelse med Macworld, om en liten uke.



At any given time, there will be plenty of Googlers at our booth available to answer questions about any Google software made for Mac or iPhone. Demo stations will be placed throughout the booth so that attendees can try out Google software on their own, and in many cases, talk to the people who helped create that software.

Additionally, there will be larger presentations in the booth each day covering specific topics in more depth. Our goal is to make these presentations as interactive as possible, so we are hoping for feedback from Macworld attendees in the booth on the topics they'd like to see discussed.


Official Google Mac Blog: One Week Until Macworld

Klar melding om overprisingen av Nikon D3x

Nikon D3x har fått en provoserende høy pris, noe som opprører flere...



Via Gisle Hannemyr.

2008 oppsummert

Årets highlights...
Januar
  • Panasonic L10 ble lansert, som det første speilreflekskameraet med utvippbar og dreibar LCD-skjerm. Kameraet har imidlertid blitt forbigått i stillhet.
  • Større suksess hadde Casio med Exilim Pro EX-F1, et kamera som med sin ekstreme opptakshastighet introduserte en ny era for digitale konsumentkamera.
  • Samsung lanserte GX-20, før Pentax lanserte modellen som dette kameraet er basert på.
  • Library of Congress la ut deler av bildesamllingen sin på Flickr.
  • Canon lanserte EOS 450D, med 12,1 megapiksler.
  • Sony presenterte en sensor i fullformat, med 24,8 megapiksler.
Februar
Mars
April

Mai
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
Desember

Ukens utvalgte


0209, originally uploaded by Cia de Foto.


Via Free Images.

Moro med bokeh

Bokeh kan gi spennende effekter. Eirik Solheim viser hvordan du kommer i gang.




Foto: Shermeee
Wikipedia forklarer effekten på dette viset (mer utfyllende på engelsk):

Bokeh er en fotografisk betegnelse som refererer til områder som er ute av fokus, i et bilde produsert ved hjelp av et fotokamera. Begrenset dybdeskarphet benyttes som et fotografisk virkemiddel ved at man for eksempel gjør bakgrunnen (og/eller forgrunnen) i et fotografi uskarp for å framheve hovedmotivet. Bokeh karakteriserer hvor visuelt tiltalende de uskarpe partiene er. Hvordan kameraet håndterer de lyssterke punktene i disse områdene av størst betydning. Det er å foretrekke at lyse punkter danner sirkulære bokeh-felter (ikke f.eks. femkantete). Kameraer med høyt antall lameller i blenderåpningen gir gjerne bedre forutsetninger for dette.

How to make that cardboard 'hood' for the DIY bokeh effect

Egen utstilling?

12 debutanter har siden 2002 vist fram sine bilder på Bølgen&Moi Briskeby i Oslo. Du kan bli den 13!

Interfoto, Bølgen&Moi og Fotografi søker nå talenter til neste debutantutstilling.

Tidligere debutantutstillere har fått bred mediedekning i ettertid, og beskriver utstillingen sin som et viktig springbrett videre i karrieren. Dette er en helt unik mulighet til å vise bildene dine til et bredt publikum, samt å få din egen eksklusive vernissasje. Bildene blir hengende i restauranten i 6 måneder. Debutanten må selv produsere bildene hos Interfoto, som stiller med papir og printere. Bølgen&Moi dekker vernissasje.

Du kan delta med papirkopier, maks A4 størrelse. Temaet er fritt, men bildeserien må ha en rød tråd.

Du kan sende inn 10-12 bilder, og legge ved en kort presentasjon av deg selv og prosjektet.

Du skal ikke tidligere ha vist bildene i galleri/utstillingslokale eller hatt en egen separatutstilling.

Bildene vil bli returnert, men det tas intet ansvar for eventuelt tap eller skade på bilder.

Frist for innsending av bilder: 20 januar 2009.

Innsendte bilder vurderes av en egen jury, sammensatt av primært fotografer og mediefolk, samt representanter fra Interfoto, Bølgen og Moi og Fotografi.

Bildene kan du sende merket «Debutantutstilling» til:
Fotografi,
Postboks 703 Skøyen,
0214 Oslo
NB! Legg ved returporto

Dr�mmer du om egen utstilling? - fotografi.no

Earthrise

Apollo 8 var den andre bemannede romferden i Apollo-programmet, og den første til å gå i bane rundt månen. Det gjorde det mulig å ta dette bildet, fotografert på julaften for 40 år siden, der Jorden stiger opp bak Månens horisont.

This is the first photograph taken of Earthrise taken by a human as he watched the event unfold. Interestingly, it is not the image that has become iconic over the years by virtue of the fact it is monochrome. Two colour photographs taken in a minute or so will become the images that are favourite of photo editors around the world. Note how close the Earth is to the lunar horizon. We are looking across the middle of Pasteur, a large degraded mini-basin at 224-km diameter. The lighting renders its rim invisible but the distinct crater in the central foreground is Pasteur G. A cluster of craters at the top of the frame are centred around Pasteur U.] (Kilde: Apollo Flight Journal)

Her er samtalen mellom astronautene i det bildene ble tatt:

075:47:30 Anders or Borman (onboard): Oh, my God! Look at that picture over there! Here's the Earth coming up. Wow, is that pretty!

075:47:37 Borman or Anders (onboard): Hey, don't take that, it's not scheduled.

[At this point, a photograph is taken on magazine E, loaded with black & white film. It seems evident that the person who took it was the same person who expressed astonishment at the view.]

075:47:39 Borman (onboard): [Laughter] You got a color film, Jim?

075:47:46 Anders (onboard): Hand me that roll of color quick, will you...

075:47:48 Lovell (onboard): Oh man, that's great!

075:47:50 Anders (onboard): ...Hurry. Quick.

075:47:54 Borman (onboard): Gee.

075:47:55 Lovell (onboard): It's down here?

075:47:56 Anders (onboard): Just grab me a color. That color exterior.

075:48:00 Lovell (onboard): [Garbled.]

075:48:01 Anders (onboard): Hurry up!

075:48:06 Borman (onboard): Got one?

075:48:08 Anders (onboard): Yeah, I'm looking for one.

075:48:10 Lovell (onboard): C 368.

[368 refers to film type, SO-368, which is essentially an Ektachrome-type transparency film manufactured by Kodak. Bill has found magazine B whose images will eventually get the prefix "AS08-14".]

075:48:11 Anders (onboard): Anything, quick.

075:48:13 Lovell (onboard): Here.

075:48:17 Anders (onboard): Well, I think we missed it.

075:48:31 Lovell (onboard): Hey, I got it right here!

Apollo 8 ble skutt opp den 21. desember 1968, og kom tilbake den 27. desember.

Apollo Flight Journal

Kilde: Wikipedia.

Canon 5D Mark II vs. Red One - del 2

NRKbeta har postet del 2 av testen der de prøvde Canon 5D Mark II mot Red One. Resultatet ser du nedenfor, og det er en klar seier til Red, bortsett fra i mørke der Canon vinner soleklart.

Forklaringen på forskjellene kan imidlertid tilskrives signalbehandlingen: Red tar opp i RAW mens Canon lagrer videosignalene i H.264. Når en ser på stillbildene som 5D leverer ser en at sensoren er kapabel til langt mer enn det disse klippene viser.



En av kommentarene påpeker at enkelte kodeker klipper 16-235 istedenfor 0-255 (det vil si at hver farge gjengis med 220 nivåer i stedet for 256, og at dette skjer ved å fjerne informasjon i de mørkeste og de lyseste partiene). Dersom dette er tilfellet forsvinner mye av dynamikken under dekoding av 5D-filene.

Her er det bare å takke for en svært spennende test, og anbefale folk å lese den i sin helhet: RED vs. Canon 5D Mark II - del 2

Dernest håpe på at Canon kommer med en betydelig oppdatering av firmwaren, eller at noen kommer med en hacket versjon. Ønskelisten inneholder:
  • Manuell kontroll av ISO-verdi, blender og lukkertid
  • Variabel framerate (24 og 25 bilder i sekundet, i tillegg til dagens 30)
  • Manuell kontroll med kompresjonsgraden
  • Mulighet for å kontrollere lydopptak

Canon 5D Mark II vs Red One

Vi har tidligere vært inne på hvordan foto og video forenes. De fremste eksponentene for denne utviklingen er Exilim Pro EX-F1, med ekstrem opptakshastighet, og Canon 5D mark II, med svært høy bildekvalitet. Nikon D90 når ikke opp i denne konkurransen, men er dog vesentlig billigere.

NRKbeta har satt seg fore å finne ut hva en profesjonell filmfotograf kan få ut av Canon 5D Mark II. John Andreas Andersen har tatt utfordringen.

Sammenligningen kan i utgangspunktet synes helt urimelig. Du kjøper nemlig en 5D for det det koster deg å leie et Red-kamera for en dag...



På Canon 5D MkII ble det brukt et 50mm f1.4 USM (kr. 2700,-) og 24 mm f1.4L USM II (kr. 15 000,-). På RED One var det Arri Master Primes 25mm f1.3 og 50mm f1.3 til rundt 120 000,- pr. stk.

Stillsfotografer som Vincent Laforet har lekt seg med mulighetene som Canon 5D Mark II gir for video. På nettet finner man etter hvert mange eksempler og tester, og vi har fått den første reklamefilmen skutt med Canon 5D.

Les mer på NRKbeta.

Stor test av Blu-ray-spillere

Med en HD-skjerm med støtte for 1080p og en Blu-ray-spiller kan det være duket for filmopplevelser med et helt nytt innhold. Blu-ray byr på bildekvalitet og detaljrikdom som man ikke kommer i nærheten av med DVD. Også fargene og skarpheten er unik i forhold til tidligere teknologier.

Mobilen.no har testet et knippe spillere:

Canon EOS 5D Mark II

På samme måte som forgjengeren er Canon EOS 5D Mark II støpt i en magnesiumlegering. Nykommeren har imidlertid fått forseglinger mot fuktighet og støv, integrert korreksjon for optisk vignettering, samt kontrastutjevning og prioritet på høylys.

Prisen har også kommet ned på et nivå som plasserer kameraet inenn rekkevidde for entusiaster uten et profesjonelt budjett. Prisen for EOS 5D Mark II 6.000 kroner lavere enn hva EOS 5D kostet ved lanseringen for tre år siden. I motsetning til Nikon D3x, som har fått en provoserende høy pris, har EOS 5D Mark II mulighet til å nå ut til ganske brede brukergrupper. Sony α900 er i grunnen den eneste reelle konkurenten til 5D mark II.

Digit.no har testet Canon EOS 5D Mark II, og konkluderer blant annet som følger:

I løpet av de tre årene som har gått siden EOS 5D ble lansert, har mange teknologiske innovasjoner funnet sted, som naturligvis er på plass i EOS 5D Mark II. De suppleres av en rekke nye funksjoner og finesser, som Live View og videoopptak i HD-kvalitet. For en profesjonell eller avansert bruker er det likevel ikke disse to egenskapene som vil vekke størst begeistring. Derimot vil kameraets 21 Mp CMOS bildebrikke med automatisk støvfjerning, den oppgraderte signalprosessoren og optimaliserte algoritmer være nyvinninger som fullstendig overskygger "gamlingen" EOS 5D.

Søkeren har samme forstørrelse som EOS 5D, men utsnittet som vises er utvidet fra 96% til 98%. Selv om Canon ikke har klart 100%, slik som Sony Alpha 900 og Olympus E-3, er utsnittet større enn i erkefienden Nikon D700. På den annen side er det merkelig at Canon har unnlatt å bygge inn søkersperre. Til gjengjeld tillater okularet hele 21 mm øyeavstand. Mattskiven kan skiftes ut for spesielle behov og søkerinformasjonene suppleres av et stort LCD-panel på toppen som kan belyses. Opptaksinformasjonen kan også vises på bildeskjermen og har mulighet for direkte funksjonsinnstilling, dog ubegripelig tungvint konstruert.
/../
At lysmåling og eksponering treffer blink hver gang, uansett motiv, kom ikke som noen overraskelse. Canon har et velfortjent renommé når det gjelder sin evaluerende lysmåler, selv om (eller kanskje takket være) at den bare har 35 målepunkter å analysere. Den takler selv de vanskeligste lysforhold og man skal være skikkelig uheldig om ikke RAW-filene inneholder tilstrekkelig tegning i såvel høylys som skygger. Med unntak av auto hvitbalanse i lampelys, som bevisst er gitt en varm fargetone, leverer EOS 5D Mark II meget fargenøytral hvitbalanse. Jeg syns imidlertid det er merkelig at man bare kan lagre én manuell hvitbalanse av gangen.

Profesjonelle fotografer som har etablert sine egne preferanser, har alle tenkelige opsjoner for finjustering og overstyring av eksponering og hvitbalanse, selv individuell finjustering av autofokusen er mulig, for opptil 20 objektiver. At eksponeringskompenasasjonen er begrenset til +/- 2 EV er neppe av stor betydning for kameraets brukergruppe.

Personlig savner jeg innebygd blitz i EOS 5D Mark II og jeg liker definitivt ikke plasseringen av kontakten for kabelsynkronisering. Derimot er det gledelig at Canons E-TTL II blitzkontroll synes å være enda mer stabil enn den gamle utgaven, tilsynelatende like pålitelig som Nikons i-TTL system, som hittil har vært markedets suverent beste. At alle blitzfunksjoner i Speedlite 580EX II og 430 EX II kan styres fra kameraet er også et betydelig framskritt.

Canon leverer den mest omfattende og kompetente programvaren av samtlige konkurrenter og EOS-systemet er bransjens best utbygde tilbehørsprogram. Utvalget av optikk er også formidabelt, dog begrenset til EF-serien. Mens Nikon tillater bruk av DX-optikk for opptak med redusert bildeflate også på FX-kameraene, kan Canons EF-S objektiver bare brukes på kameraer med APS-C bildebrikke. Et lite skår i gleden over kameraets høye bildekvalitet er at 35 mm fullformat bildebrikke og 21 Mp bildeoppløsning setter meget strenge krav til optikken. Teoretisk kan man bruke alle EF-objektiver, men ikke forvent all verdens bildekvalitet med rimelige objektiver, spesielt ikke optikk som i utgangspunktet var konstruert for bruk på film.

Vi har testet kameraet med to høyaktuelle objektiver, standardzoomen EF 24-105 mm f/4L IS USM og den faste lyssterke vidvinkelen EF 35 mm f/1,4L USM. De viser at kameraets ytelser i stor grad avhenger av objektivets kvalitet. Standardzoomen er praktisk i bruk, men svakhetene i de optiske ytelsene reduserer verdien av 21 Mp bildeoppløsning og fullformat bildebrikke. Med faste objektiver vil kameraet derimot gi en bildekvalitet av ypperste klasse. Om kort tid kommer også den nye vidvinkelen EF 24 mm f/1,4L II USM, som også vil bli testet. For moro skyld testet vi også kameraet med en 17 år gammel EF 35-135 mm zoom, produsert i 1991 for den analoge Canon EOS 10. Som forventet viste kombinasjonen seg å gi temmelig begredelige resultater.

Til slutt noen ord om kameraets videofunksjon. Om noen skulle være forledet til å tro at EOS 5D Mark II også er et fullverdig videokamera, er det en villfarelse. Kameraet kan foreta videoopptak i Full HD og det er slett ikke noe å si på kvaliteten. Dessuten gir utskiftbar optikk eventyrlige muligheter for kreativ utfoldelse. I praksis, derimot, er funksjonen utelukkende ment som en opsjon for å lage korte sekvenser til en reklamefilm, en arbeidsscene til en spillefilm, eksperimentell video osv, pluss at det kan være nyttig for en fotograf å kunne filme en hendelse og skyte stillbilder samtidig. Men, EOS 5D Mark II er definitivt ikke egnet til å filme familiens ferietur til Kreta. Til det er funksjonaliteten altfor begrenset, bl.a. vil autofokusen være svært ustabil og kan også endre eksponeringen betydelig. Autofokus under opptak er mulig, men ikke å anbefale.

Med 21 Mp bildefiler vil EOS 5D Mark II være et ideelt kamera for arbeidsområder som reklame, mote, portrett og lignende, hvor høy bildeoppløsning er verdsatt. Men, kameraet vil også være meget aktuelt for natur- og reportasjefotografer fordi det er kompakt, pluss at det også kan by på høye lysfølsomheter og relativt raske serieopptak. Prisen er stiv, men sett i relasjon til hva man får, er det knapt noe kamera på markedet i denne prisklassen som kan oppvise en kombinasjon av egenskaper, ytelser og bildekvalitet på nivå med Canon EOS 5D Mark II. Merk at kameraet oppnår 83% i vår evaluering, på tross av at kameraet får svake karakterer for blitz, siden det ikke er innebygd.


Les hele testen hos Digit.no.

Oppdatering 22.12.08:

Akam.no har testet EOS 5D Mark II, og konkluderer kort og konsist:

I høst har vi testet tre fullformatkameraer, alle med fantastisk reslultat. Bakoversveisen har nesten blitt permanent. Men likevel er Canon EOS 5D MkII vinneren. Det er nesten ingenting å trekke for her. Riktignok er ikke kameraet lynraskt. Men det har en bildekvalitet vi trodde fortsatt lå et godt stykke fram i tid og i penger. Redaksjonen samlet seg rundt skjermen og lagde lyder som gjorde at andre i lokalet trodde vi drev med noe helt annet enn å se på bilder av hovedkort og møtende linjer.

I skrivende stund koster kameraet fra ca 21 000 kroner. I tillegg må du ha fullformatoptikk, og særlig på tele, krever kameraet mer enn modeller med mindre bildebrikke. Derfor blir det fort en del dyrere enn slike. Men ønsker du det ypperste av bildekvalitet, får du i dag ikke noe bedre enn dette uten å gå til mellomformat, og gamle sikleskader dukker plutselig opp igjen hos redaktøren. Vi kan vel ikke konkludere med annet enn at den gamle kongen har gjenvunnet tronen.


Les hele testen hos Akam.no.

Kombiner blitz og dagslys

Bert Stephani viser praktisk bruk av trådløse blitzer på location:



Via Bild och foto.

Canon Powershot G10

Canon PowerShot G10 erstatter PowerShot G9, og tilbyr forbedret vidvinkel via (28 mm), 5x zoom og høyere oppløsning: 14,7 megapikslers sensor, støttet av Canons nye DIGIC 4-bildeprosessor. Bildene kan lagres både i RAW og JPEG.

Forskjellene fra G9 er ikke veldig store, men bedre vidvinkel og bedre batterilevetid er oppgraderinger verd å ta med seg. Elektronikken er forbedret med i-Contrast teknologi for kontrastutjevning.

Det er imidlertid verd å merke seg at forgjengeren G9 er minst like bra ved dårlig lys. Har du allerede en G9 er det derfor liten grunn til å oppgradere, medmindre forbedret vidvinkel er viktig.

Selv om Canon G9 fortsatt er tilgjengelig i mange butikker i desember 2008 er det en utgått modell, og hovedkonkurrenten til G10 er først og fremst modeller fra andre merker. Ser vi på størrelse og vekt er det ingen klare alternativ for G10 er et stort kamera. Faktisk er vekt og volum ikke så langt unna flere ultrazoommodeller, og disse har stort sett også muligheter for full manuell kontroll og til dels støtte for RAW-format. Panasonic FZ28 med 18x zoom veier for eksempel 453 gram mot G10s 426 gram. Vi oppfatter imidlertid ikke ultrazoomene som hovedkonkurrentene, til det er kameraene litt for forskjellige.

Ser vi på funksjoner er det kameraer som Panasonic LX3, Nikon P6000 og Ricoh GX200 som ligger nærmest med bra vidvinkel, RAW-støtte, full manuell kontroll, muligheter for ekstern blits og solid konstruksjon. Panasonic G1 er den nærmeste konkurrent med utskiftbar optikk. G1 slår G10 på bildekvalitet, men er også mye større og tyngre.
/../
G10 er utvilsomt et av de mest avanserte og beste kompaktkameraene i øyeblikket og selv om det ikke slår konkurrentene på alle områder er det jevnt god kvalitet hele veien.


TEST: Canon Powershot G10 - Konklusjon - Akam.no

God jul og godt nytt år

Nikon D90

Nikon D90 er det første D-SLR i mellomklassen som tilbyr filmfunksjon som lar deg ta opp i HD-kvalitet (720p). Kameraet har arvet bildekvaliteten og mange av funksjonene fra Nikon D300, samt LCD-skjerm fra D700.

Bildekvaliteten er fremragende, men det blir en vurdering hvorvidt D90 er verd prisforskjellen i forhold til D60, eller om en skal ta skrittet opp til D300. Videofunksjonen er D90s unike egenskap blant Nikonkameraene, men denne funksjonen fungerer kun uten autofokus, noe som medfører at bruksområdet blir relativt beskjedent.

Foto.no har testet Nikon D90:

D90 har en rekke muligheter for fininnstilling og personlig tilpasning av fil- og bildekvalitet. Man kan gjøre individuelle innstillinger for hvitbalanse, kontrast, fargemetning og oppskarping. Man kan også stille inn ulike parametre i Active D-Lightning, justere inn ulik grad av støyreduksjon ved høy ISO, samt vignetteringskompensasjon dersom den optikken man bruker krever det.

Opptak rett til JPG har altså mest nytte av kameraets komplekse innstillingsmuligheter. Grunnkvaliteten er så god og mulighetene for å tilpasse konverteringsprosessen så mangfoldig, at for dem som virkelig har de riktige kunnskapene og forstår å utnytte potensialet i de ulike parametrene, gir D90 mange muligheter. JPG kan synes enklere, men samtidig skal man være klar over at pga. JPG-filens reduserte digitaloppløsning i forhold til RAW-filen (8bit=256 tonetrinn kontra 12bit=4096 tonetrinn). Dessuten har RAW-filen en utvidet eksponeringstoleranse i høylysene og gjør man opptak kun til JPG, lar man faktisk mye av den latente bildekvaliteten gå til spille.
/../
Alt i alt virker Nikon D90 veldig overbevisende. Hvis man tar seg tid til å lære seg alle finessene, er det også veldig fleksibelt i bruk. Det er raskt. det kan tilpasses mange ulike brukssituasjoner og det tilbyr de aller fleste muligheter enhver fotograf kan ønske seg. Jeg liker spesielt godt at det har en slik kompakt størrelse og det fremstår i dag som et mini-D300. Mitt ønske er at Nikon tar 24x36mm-brikken fra D700 med tilhørende speilhus og pentaprisme og bygger inn i den samme kompakte kamerakroppen som D90 har. Da hadde vi hatt et mini-D700, og da hadde jeg antakelig konvertert til Nikon.

Følelsen av å bruke ett solid og kapabelt verktøy er god i de aller fleste situasjoner. Jeg synes at D90 er et gjennomgående sympatisk kamera og det vil nok også tilfredsstille dem som driver med mer actionpreget fotografering enn undertegnede. Det jeg setter mest pris på er den kompakte størrelsen i kombinasjon med den gode filkvaliteten, spesielt i det lave ISO-registeret.

D90 anbefales til alle dem som ønsker seg et kapabelt kamera med imponerende bildekvalitet i et kompakt, funksjonsrikt og relativt rimelig kamerahus.


Les hele testen på Foto.no.

Mobil mot kompaktkamera

Amobil.no har sammenlignet bildekvaliteten fra kameratelefonene Samsung I8510 Innov8, Sony Ericsson C905 og LG KC910 opp mot et billig kompaktkamera - Panasonic DMC-FX10.

Konklusjonen er som følger:

Ikke overraskende er det de gamle som enda er eldst, og et dedikert kompaktkamera gir fremdeles bedre bilder enn et mobilkamera. Forskjellen er imidlertid mindre en for kun få år siden, og spriket vil nok bli mindre etter hvert som årene går, tror vi. Panasonic Fx10 er en ganske overlegen vinner av denne testen, men dersom man anser det mer som en referanse enn en testdeltager blir det Samsung I8510 som stikker av med seieren. Det er fremdeles ikke bra i dårlig lys, men dersom lysmengden er på plass, kan man faktisk få ålreite resultater /../, takket være en overraskende god detaljgjengivelse.
/../
Hovedfunnet i denne testen er altså at det er Samsung som i dag lager den beste 8 megapikslertelefonen du får kjøpt. Skulle du likevel gå for en KC910 eller C905 får du fortsatt bra bilder, men alt i alt ligger disse telefonene litt bak.

Men bilder av konfirmasjon, bryllup og andre viktige begivenheter tar du altså ikke med mobiltelefonen. Enda.


Les testen på Amobil.no, eller i VG.

Sony World Photography Awards

Fristen for å sende inn bidrag til den internasjonale fotokonkurransen Sony World Photography Awards nærmer seg. Konkurransen arrangeres for andre gang, og er åpen for alle,

Sammen med den profesjonelle konkurransen ønskes det bidrag i ni amatørkategorier, fra mote og arkitektur til landskap, portretter og naturhistorie.

Siste frist for å sende inn bidrag er 31. desember 2008.

Bidragene bedømmes av World Photographic Academy, som består av nesten 100 av verdens ledende fotografer, gallerieiere, internasjonale fotobyråer, redaktører og kritikere.

Mange norske bidrag

Juryen opplyser at det til nå har kommet inn 107 bilder fra norske amatører og 26 i klassen for profesjonelle.

- Vi vet at fotointeressen er stor blant det norske folk, og håper de ulike kategoriene vil stimulere mennesker over hele landet til å oppdage hvor gøy det er å ta bilder. Vi har nemlig et ønske om at enda flere ser at en internasjonal fotokonkurranse er en spennende utfordring hvor bildene blir målt mot fotografer fra alle verdensdeler, sier Ailin A. Andersen, markedsansvarlig i Sony Norge.

Kunsthøyskolen i Oslo er nominert

En egen kategori av konkurransen omfatter universiteter og høyskoler. Kunsthøyskolen i Oslo, er en av 13 utdanningsinstitusjoner i Europa som er nominert. Til sammen vil 60 utdanningsinstitusjoner fra hele verden delta, og studentenes utfordring er å produsere et bilde som setter søkelys på et miljøspørsmål spesifikt for deres eget land.

Siste frist for å sende inn bidrag er 31. desember 2008.

To DIWA-gull til Panasonic

DIWAs tester er grundige og så absolutt etterrettelige, men omtalene de presnterer når de gir ut sine "medaljer" flommer nærmest over av superlativer. Når det er sagt: det er liten tvil om at de to kameraene det gjelder denne gangen, Panasonic LUMIX G1 og LUMIX DMC-LX3, tilbyr høy kvalitet.

Panasonic LUMIX G1
Panasonic LUMIX G1 med 12.1 Mp bildeoppløsning er verdens første basert på den nye Micro Four Thirds System objektivstandard og det første speilløse systemkamera i sitt slag. I stedet har kameraet permanent Live View i en stor elektronisk søker med høy oppløsning eller på en 3-tommers bevegelig LCD-skjerm . Likevel utfordrer G1 de mest kompakte digitale speilreflekser både i størrelse og vekt. Videre lovpriser DIWA-eksperter kameraets imponerende bildekvalitet, dets smarte design og mange innovative muligheter.

Et nytt segment innen digitale kameraer ble skapt da Panasonic lanserte sitt 12.1 Megapixel LUMIX DMC-G1, en revolusjon på det raskt voksende digitale kameramarkedet. Den nye Micro Four Thirds System objektivstandard gjør speilet i kameraet overflødig, uten å miste systemkameraets åpenbare fordel med utskiftbare objektiver. Den tradisjonelle speilreflekssøkeren er erstattet av to søkervalg, begge med levende opptaksbilde, enten i en elektronisk søker med hele 1,4 mill. bildepunkter eller på en fleksibel 3” (7,6 cm) stor LCD-skjerm med høy oppløsning. Foruten den unike konstruksjonen satte DIWA-ekspertene pris på de små målene og lette vekten på bare 385 g. Mest imponerende var likevel resultatene fra de omfattende testanalysene i DIWA Labs, som viste at Panasonic LUMIX G1 leverer en bildekvalitet som i de fleste betraktninger kan måle seg med de fleste sammenlignbare speilreflekskameraer. Takket være kameraets Intelligent Auto modus vil G1 automatisk optimalisere alle innstillinger i henhold til situasjonen, mens objektivets Mega O.I.S. optiske bildestabilisator korrigerer for risting og ustødighet. Støv som kan ha funnet veien inn i kameraet under objektivskifting blir effektivt fjernet av kameraets innebygde Dust Reduction System, som sikrer rene, flekkfrie bilder.

Kai Thon, test manager ved DIWA Labs, konkluderer: "Kunngjøringen av Panasonic LUMIX DMC-G1 skapte berettiget oppmerksomhet og nysgjerrighet, og det er en fornøyelse å bekrefte at G1 har overgått selv de mest optimistiske forventninger. Våre nøytrale, datagenererte målinger avslører at LUMIX G1 leverer førsteklasses generell bildekvalitet, mens standardzoomen LUMIX G VARIO 14-45mm f/3,5-5,6 Asph. MEGA O.I.S. utklasser samtlige rivaler. G1 ser enkel ut, men både i bruk og ytelser er den på høyde med de fleste sammenlignbare speilreflekser. Nybegynnere kan glede seg over fremragende bilder med Panasonics imponerende "iA" helautomatiske program, en innstilling som utfordrer selv den mest erfarne fotograf."

Panasonic LUMIX LX3
Med LUMIX DMC-LX3 har Panasonic fokusert på det essensielle ved fotografering, nemlig å ta fremragende bilder, både bokstavelig og i overført betydning. Dette super-kompakte kameraet med sin lyssterke Leica vidvinkelzoom ble utviklet for krevende fotografer som søker optimal bildekvalitet og høy presisjon.

Panasonic LUMIX LX3 har komprimert høy bildekvalitet, intuitiv brukerkomfort og allsidige kreative muligheter inn i et forbausende lite kamerahus, som gjør LX3 til et unikt digitalt kompaktkamera for den seriøse fotoentusiast. Foruten 10 Megapixel bildeoppløsning, står det banebrytende zoomobjektivet 2,5x Leica DC VARIO SUMMICRON sentralt i LUMIX DMC-LX3. Ikke bare for dets ekstraordinære vidvinkel, men også for eksepsjonelt høy lysstyrke. Som supplement til dette har objektivet en utprøvd MEGA O.I.S. optisk bildestabilisator og makrofokus ned til 1 cm. Den pålitelige innstillingen “intelligent Auto” leverer førsteklasses knipsebilder, men LX3 åpner også for full manuell betjening for fotografer som ønsker kontroll, i RAW eller JPEG, og i tre valgbare bredde/høyde-forhold. For sport og raske aktiviteter kan LX3 levere kontinuerlige serieopptak med opptil 2,5 bilder i sekundet, samt videoopptak i HD-kvalitet.

Kai Thon konkluderer: "LX3 er uten sidestykke det kraftigste kompaktkameraet på markedet, selv i sammenligning med langt større modeller. Til tross for en unik vidvinkelzoom tilsvarende 24-60 mm og lysstyrke f/2,0-2,8 leverer objektivet fenomenale optiske ytelser. I likhet med de fleste 10 MP kompaktkameraer er bildestøy synlig ved høye lysfølsomheter, men det er også omtrent det eneste som svekker kameraets generelt høye bildekvalitet. Selv om LX3 primært er tiltenkt erfarne brukere, bør ingen fotograf bli overrasket om de ser seg slått av kameraets helautomatiske “iA” opptaksmodus, som virkelig imponerer. Du tror det ikke før du ser det!"

NM i fotofikling

NM i Fotofikling 2008, 13 desember kl. 12-15,
er inndelt i to kategorier, Humor og Teknikk.

NM i 2006 og 2007 foregikk som en finale ”live” i et lokale, slik blir det ikke i år, noe som åpner for at fler kan delta.

Deltakelse er gratis og vil foregå via internett og epost.


Humor:Humor” følger tradisjonen fra tidligere NM i Fotofikling:

Få mest mulig morsomt ut av oppgavebildet,som blir publisert kl. 12:00, den 13 desember.

Her er det ikke den tekniske utførelsen som er avgjørende, men det humoristiske poenget.

”Humor” arrangeres via Facebook / innsending på epost og er åpent for alle.

Man publiserer ferdige bilder til arrangementet (før fristen kl. 15):

Man kan også velge å sende inn bidraget til epost: humor@fotofikling.com

Flere eksempler innen kategorien humor.....


Konkurransen innleveres her, eller via epost (humor@fotofikling.com).

Teknikk:


Teknikk” arrangeres i samarbeide med www.foto.no.

Her er teknikk og teknisk kvalitet avgjørende.

For å delta kreves det at man har en profil på "foto.no".

Her er det ”folkejuryen” som avgjør resultatet. Etter innlevering (kl. 15), har folkejuryen et døgn på å stemme, med frist kl. 15, 14 desember, da avstemming avsluttes.

Konkurransen innleveres her.

Hvordan:

Kl. 12:00, lørdag 13 desember publiseres oppgavebildet i din kategori.

Regler:

Fotofiklere i Norge” V/ Fotograf Simen Myrberget tok over arrangeringen av NM i fotofikling (av Nrk) sent i Oktober 2008. Det taes forbehold om mulighet for å endre premier / vilkår samt at deltakere må tillate at bildene som sendes inn kan brukes for å promotere NM i Fotofikling under og etter arrangementet. Man kan delta i begge kategorier.

Premier:

Teknikk:

1ste. premie:

- Markedets kanskje beste fotoarkivprogram: Fotostation Pro 6 (Mac eller Win.)

+ gullmedlemskap på foto.do

http://www.fotoware.com/Products/FotoStationPro/

I kategorien "Teknikk" er det kun en førstepremie ettersom det kun blir en vinner (folkejury)

Humor:

1ste. Premie:

- Kurs i digitalfotografering med Fotograf Simen Myrberget + gullmedlemskap på foto.no

http://www.fotofikling.com/digitalfotografering/nybegynner/

2. premie:

Canon (Canon IXUS 80IS, 8MP kompaktkamera)

http://www.canon.no/Greatestmoments/IXUS_80IS.asp

3. premie:
(Canon SELPHY ES2 , kompakt-printer til kamera)
http://www.canon.no/For_Home/Product_Finder/Printers/Direct_Photo/Selphy_ES2/index.asp

Adobe med ny 3D-teknikk

Microsoft er allerede på markedet med sitt program Photosynth, som setter sammen ulike bilder av det samme motivet til et stort collagebilde man kan panorere og zoome i. Adobe viser nå fram en lignende løsning, kalt Infinite Images, som tar dette koseptet noen skritt videre

Infinite Images skal kunne skape et tredimensjonelt, virtuelt sted ut av et hvilket som helst antall bilder. Systemet genererer automatisk et 3D navigasjonssystem innenfor disse bildene. Sluttresultatet er et sømløst panoramabilde av bilder som ligner på hverandre. Det går også an å zoome innover i bildet.

Har man for eksempel mange bilder av mennesker og har tagget alle med semantiske data om hva bildet inneholder, kan systemet sette dem sammen til et stort panoramabilde av en folkemengde.

Infinite Images er laget av den israelske forskeren Shai Avidan, som Adobe ansatte i fjor. Avidan har også utviklet Seam Carving eller Content Aware Scaling som nå er en del av Photoshop CS4.


Skal autogenerere 3D-verdener - digi.no : Personlig teknologi

Ringblitz-adaptere sammenlignet

David Hobby, aka Strobist, gir en kjapp gjennomgang av Orbis ringblitz-adapter:



Tidligere har han testet konkurrenten Ray Flash.

Her er en demonstrasjon av ringblitzen i praktisk bruk:



Mer informasjon via Orbisflash.com.

Nikon D90

Nikon D90 har arvet bildekvaliteten og mange av funksjonene fra D300, samt LCD-skjerm fra D700. Mye kan dermed tyde på at man her får masse kvalitet for pengene.

I en tidligere test ble det stilt spørsmål om hvorvidt D90 er verdt prishoppet opp fra D60, samt om videofunksjonen er interessant nok til at kundene ikke velger å gå ett hakk videre opp og velge Nikon D300.

Akam.no har testet Nikon D90 om konkluderer slik:

Nikon har i de siste årene sluppet det ene gode speilreflekskameraet etter det andre, og selv om enkelte har vært bedre enn andre er det temmelig tydelig at Nikon har en helt annen trøkk på utviklingsavdelingen sin nå enn de hadde for kun får år siden. Så har Nikon klart det igjen? Ja, i stor grad har de det. I løpet av testen skuffet D90 oss aldri, og kom ofte med svært positive overraskelser. Nisjen tatt i betraktning synes D90 som et av de beste kjøpene man kan finne i dag, og det selv før prisen har fått god nok tid på seg til å falle til et mer naturlig nivå.

En bildekvalitet som hører hjemme i et dyrere kamera, samt god betjening, batterikapasitet og skjerm gjør at vi uten problemer gir Nikon D90 vår anbefaling. Selv om enkelte aspekter av det er helt på det jevne, må dette ses i forhold til pris og nisje, og kameraet som helhet fremstår som et svært godt produkt for dem det er tiltenkt. Mye har skjedd siden forgjengerens tid, selv om D80 på mange vis fremdeles er et godt kamera, og forbedringene i D90 er store nok til at mange nok vil tenke på å oppgradere.

Fotofestival i Risør


Foto: Solvin
Den kommende festivalen får navnet "Risør Internasjonale Fotofestival", og skal være en biennale med et internasjonalt tilsnitt. Målet er å få arrangementet i havn 12.- 16. august 2009.

- Vi ønsker å få med oss et samarbeidsland. Til den første festivalen har vi valgt Sør-Afrika, og vi kommer til å invitere med oss fotografer fra dette landet. Men festivalen vil inneholde mye mer enn dette, sier Rune Nylund Larsen.

Larsen er festivalens daglige leder, og han har nå fullt fokus på å få finansieringen på plass.

Et kunstnerisk råd er allerede etablert, bestående av Tore Holter, som var med og starte tidsskriftet "Fotografi", fotograf Ellen-K Syverstad og fotograf Rolf M. Aagaard.

- Jeg ser for meg at det kan bli en festival i Risør med kanskje tilsvarende kvalitet som "Nordic Light" i Kristiansund, sier Aagard.

Festivalen vil satse på fotokunst av høy kvalitet, men kunstnerisk profil er foreløpig ikke avgjort.

Austagder blad

NRK Sørlandet

Nikon D90

Nikon D90 er det første D-SLR i mellomklassen som tilbyr filmfunksjon som lar deg ta opp i HD-kvalitet (720p). D90 har arvet bildekvaliteten og mange av funksjonene fra Nikon D300, samt LCD-skjerm fra D700.

Den generelle bildekvaliteten er fremragende, men det er likevel grunn til å spørre om D90 er verdt prishoppet opp fra D60, samt om prisforskjellen opp til D300 er for liten. Videofunksjonen er D90s unike egenskap blant Nikonkameraene, men denne funksjonen fungerer kun uten autofokus, noe som medfører at bruksområdet blir temmelig beskjedent.

Digit.no har testet Nikon D90:

Kamerahuset har den velkjente utformingen som Nikon-eiere lovpriser og D90 vil derfor falle rett i fingrene på en erfaren Nikon-bruker. Bruker som ennå ikke har "sett Nikon-lyset" vil heller ikke føle seg bortkommen på en D90, selv om menyene og visse innstillinger kan virke uvant.
/../
Søkeren er en betydelig forbedring i forhold til forgjengeren D80 og i forhold til lillebroren D60, praktisk talt identisk til D300. Imidlertid er dioptrijusteringen temmelig begrenset. LCD-skjermens størrelse og oppløsning er helt i toppklasse. D90 har ellers en rekke praktiske funksjoner for å gjøre betjeningen så enkel og brukervennlig som mulig, enten man er nybegynner eller erfaren. Separat knapp for alternative opptak, programmerbar funksjonsknapp, infovisning på LCD-skjermen med mulighet for direkte innstillinger (i alle fall nesten direkte), bøttevis av selektive kamerafunksjoner (som begrensing av Auto ISO, selvbestemt "min meny"), lampe framfor pulserende blitz for AF-assistanse, trådløs blitzkontroll med den innebygde blitzen osv.

Oppgraderingen til 12 Mp er for mange et betydelig framskritt, men i de fleste tilfeller vil medaljen også ha en bakside, nemlig økt bildestøy. Våre målinger viser at Nikon D90 i en viss grad "lider" under den samme relasjonen, men det interessante er at Nikons Expeed prosessor åpenbart kamuflerer bildestøyen så effektivt at den knapt er synlig i bildene, spesielt om man bearbeider RAW-filene i en effektiv RAW-konverter. Særlig ved de høye ISO-verdiene er støynivået overraskende lavt.

Et punkt en D90-kjøper bør utforske nærmere, er i hvilken grad man syns den evaluerende lysmålingen gir tilfredsstillende eksponering, eller om den bør trimmes ned for å unngå at høylys brenner ut ved JPEG-opptak. Forøvrig bør man definitivt unngå JPEG-kvalitetene Normal og Basic, hvis mulig, fordi komprimeringen er så hard at den lett kan gi synlige skader, særlig Basic.

Nikon D90 er en fryd å arbeide med. Alle funksjoner arbeider raskt og effektivt (med unntak for autofokusen ved Live View, som kan være en plage...), kameraet gir god topphastighet ved serieopptak og 100 bilder i JPEG eller 11 bilder i RAW bør også være tilstrekkelig for de fleste. Oppstarten, bildelagringen, etterkontrollen og bildevisningen er så kjappe at de i praksis oppleves som momentane. Batterikapasiteten er også meget tilfredsstillende.
/../
Jeg er generelt bare middels begeistret for kameraer i mellomklassen. Vanligvis tar de ikke bedre bilder enn de billigste modellene og ofte må man betale urimelig mye for de ekstra egenskapene og finessene man får. Om økonomien er stram kan det derfor være lurt å velge en billigere kameramodell og heller bruke pengene på førsteklasses optikk. Det hjelper lite med et godt kamera hvis objektivet er dårlig. Hvis finansieringen ikke er et vesentlig hinder, bør man glemme videofunksjonen i D90 og heller overveie Nikon D300.


Les hele testen hos Digit.no.

Musikkvideo med 45.000 stillbilder

Forholdet mellom stillbilder og film har alltid vært interessant, og det finnes mange eksempler på hvordan filmatiske uttrykk har blitt forbedret ved å benytte sekvenser av stillbilder som virkemiddel.

Denne musikkvideoen eksemplifiserer hvordan enkelt opptaksutstyr kan utnyttes for å skape et estetisk uttrykk som en vanskelig vil kunne oppnå med et videokamera. Her tenker jeg først og fremst på dybdeskaphet, ikke at bildene "hakker":



Cesar Kuriyama, a New York animator and lighting technical director, has directed a visually arresting music video using an interesting technique.

Eschewing a video camera, he took 45,000 photographs with a Nikon D200 DSLR (digital single-lens reflex) camera and stitched them together to create the illusion of video.

The music video was created for the band Fat City Reprise and premiered at their homecoming concert in Philadelphia.

Kuriyama says he directed the talent in the video to move as best they could in slow-motion while he had his director of photography Tommy Agriodimas shoot JPG bursts with the Nikon D200.

The duo were able to get about 60 images per burst at about four pictures per second. "Obviously we did many takes for each shot," says Kuriyama. "Eventually one good take of them moving in slow motion would look great."

Via Wired.

Nikon store åpnet i Oslo

Nikon shop in shop hos Foto Video er åpnet, og besøkende kan med det komme inn i Nikon avdelingen for å teste, ta på og få en følelse av alle Nikonprodukter Foto Video tilbyr.

- Nikon shop er noe vi er veldig glade for og stolte av å kunne åpne i Oslo. Dette konseptet innebærer at vi integrer kunder og produkter på en ny måte. Det er også lett for kundene å få ett overblikk over alle produktene Nikon har å tilby, sier Bjørn Mangset Country Manager, Nikon Norge.

I tillegg til konsistent merkevarefremstilling vil også kundene kunne ta og prøve produktene.

- Vi håper at en slik form for butikk vil gjøre det lettere for kunden å finne rett produkt til sitt bruk, sier Roar Sandvik, Leder i Foto Video Norge as, som også understreker at Foto Video ansatte har stor kunnskap om Nikons produkter.

Dette er første Nikon shop som er åpnet i Norge. Tidligere er det åpnet en Nikon shop i Stockholm.

Test av digitale bilderammer

Digitale bilderammer er kanskje årets julegave, som lar deg vise frem bildene dine uten å måtte dra i gang en egen visning med datamaskin, prosjektør mm. De fleste bilderammene er enkle å bruke, og lar deg overføre nye bilder fra minnekort eller rett fra kameraet.

Du kan selvsagt legge inn bilder på forhånd, og dermed gjøre dette til en gave med en personlig touch.

Som for alle elektroniske produkter er kvaliteten variabel, og der er ikke alltid en direkte sammenheng mellom kvalitet og pris.

Amobil.no har testet et knippe rammer og utpeker Kodak M1020 som testens vinenr.

Skjermen er på 10 tommer, og dermed trenger du ikke gå altfor nært for å se bildene i detalj. I tillegg kan den vise videoer og spille musikk.

M1020 har innganger for de fleste minnekort du kan tenke deg i to forskjellige minnekortspor, slik at du kan bruke det ene sporet til å utvide minnekapasiteten mens du kan bruke det andre til å legge inn nye bilder etterhvert som du knipser. Den har også en egen USB-inngang, slik at du kan bruke minnepenn for å hente inn nye bilder.
/../
En pris på 1700 kroner er kanskje litt i overkant for mange. Hvis du klarer deg med en mindre skjerm, bør du heller gå for lillebroren P720 som bare koster 900 kroner.


TEST: Stor test av digitale bilderammer - Amobil.no

Panasonic Lumix G1

Panasonic Lumix G1 er det første systemkameraet på markedet med en elektronisk søker, og hvor hele speilhuset er fjernet. Blant fordeler er færre bevegelige deler, samt mulighet til å vise ulike typer informasjon direkte i søkerbildet. Kameraet er det første på markedet basert på Micro Four Thirds standarden.

Panasonic G1 har kontinuerlig Live View og søker med SuperVGA-oppløsning, hvilket nødvendigvis betyr at elektronikken allerede håndterer videosignaler. Desto mer merkelig er det at G1 ikke har mulighet for opptak av HD-video. Det kan nesten virke som om Panasonic har hatt det så travelt med å få kameraet på markedet at denne funksjonen har blitt ofret i farten. Uansett måtte de straks krype til korset og love en oppdatert modell med HD-video, tidlig i 2009, med den konsekvens at en rekke potensielle kunder trolig sitter på gjerdet.

Foreløpig er det mildt sagt sparsomt med objektiver til dette kameraet, men husk at det samme ble sagt da Olympus dro i gang med Four Thirds for noen år siden. I dag får du et svært godt utvalg kvalitestoptikk til denne kamerastandarden. Med andre ord: her kommer det mer.

Spørsmålet er snarere hvor lang tid det vil ta før Canon og Nikon kaster sine øyne på dette segmentet (systemkamera uten speilsøker). Dersom Olympus og Panasonic får råde grunnen alene spår jeg at de vil kapre en betydelig nisje i kameramarkedet. En nisje som kan vise seg å ha det største potensialet i tiden fremover.

Akam har testet Panasonic G1 med standardzoomen 14-45mm F3.5-5.6 O.I.S og konkluderer som følger:

... vi er overbevist. G1 har en søker som er den beste elektroniske søkeren vi har sett så langt, og marginen til nest beste er enorm! Oppløsning er mye høyere og den er like stor som speilreflekssøkerne i samme prisklasse.

Autofokusen fungerer også bra. Den er presis og like rask som på de beste kompaktkameraene. Sammenlignet med speilreflekser henger den også godt med for enkeltbilder, men fordi søkerbildet forsvinner mens G1 tar seriebilder er G1 ikke spesielt bra på dette området.

Bildekvalitetstestene ga ingen store overraskelser. Det sitter tross alt en FourThirds-sensor i kameraet og det er ingen grunn til at bildekvaliteten skulle være noe dårligere enn på speilrefleksmodellene fra Olympus og Panasonic. Sensoren er riktignok en ny generasjon hvor oppløsningen er øket fra 10 til 12 megapiksler, men G1 ga bra bildekvalitet ved lave og middels ISO-verdier. Vi sammenlignet en del med Canon 450D som også har 12MP, og på de høyeste ISO-innstillingene var Canon-bildene mindre preget av støy og støyfjerning. Vi synes likevel at ISO 800 og 1600-bildene er brukbare til mange formål.

Normalzoomen er utstyrt med bildestabilisator, er imponerende liten, har vel 3x zoom og fungerte veldig bra. Byggekvaliteten er klart bedre enn for eksempel på Canons 18-55mm normalzoom. Men det er dessverre ganske tynt med optikk til G1 i øyeblikket (november 2008) og noe potensielle G1-kjøpere bør tenke på. I tillegg til normalzoomen finnes en 45-200mm telezoom, og det betyr at området tilsvarende 28-400mm er dekket, men det er også alt. Standard FourThirds-objektiver kan brukes, men de fleste vil ikke gi autofokus med G1. I tillegg krever de en adapter så vi oppfatter dette som en nødløsning. Panasonic har en egen side som viser kompatibilitet med G1 her og det er deprimerende lesning. Både Panasonics utvalg av objektiver (de lover tre nye i 2009) og kompatibilitet med andre FourThirds-objektiver vil utvilsomt bli bedre, men ingen eksisterende FourThirds-objektiv vil få full funksjonalitet med G1.
/../
G1 er annerledes, på noen områder like bra som et speilrefleks, på noen dårligere og noen bedre. Vi har ingen problemer med å anbefale G1 selv om dette er første generasjon av et produkt, for G1 er bra selv om det opplagt vil komme ennå bedre versjoner. Vi har nevnt lite utvalg av objektiver som negativt for G1, men største hindringen i øyeblikket er nok prisen. Da vi sjekket priser i slutten av november 2008 lå prisene på 6500 til 7000 for G1 med normalzoomen og det er ganske dyrt. For den prisen får du alle entry level speilreflekser, inklusiv mange modeller med to objektiv - og en god del penger til overs. Du kan også få mellomklasse modeller som Canon 40D og nesten et Nikon D90 eller Pentax K20D for samme pris og selv om G1 er bra på mange måter er speilrefleksene fortsatt bedre på seriebilder. G1s fordeler er størrelse, vekt og veldig bra Live View - for de som foretrekker det.

Les hele testen hos Akam.no.

Nikon D3x

Nikon D3x får 24,5 megapiklser, hvilket er eksakt samme oppløsning som Sony α900. Det gjør det mer enn rimelig å anta at Nikon også denne gangen benytter en bildebrikke fra Sony.

D3x blir åpenbart et kjempemessig kamera, men prisen blir likevel uforståelig høy - en veiledende pris på nær 70.000,-. Sony α900 får du for omtrent en tredjedel, og Nikons prising er nærmest en provokasjon. Så mye bedre kan umulig D3x være. Nå retter jo D3x seg mot eksisterende nikonkunder, det blir i alle fall ikke mange som hiver seg på til denne inngangsprisen, medmindre de har skuffen full av nikonoptikk allerede.

Utdrag fra pressemelding:

Nikon Europe lanserer i dag D3X, den nye toppmodellen blant Nikons digitale speilreflekskameraer. D3X bygger videre på påliteligheten, brukervennligheten og levetiden til det prisbelønte D3-kameraet, og har en bildesensor med mye høyere oppløsning som setter en helt ny standard for bildekvalitet. Den helt nye CMOS-sensoren på 24,5 megapiksler gjør kameraet ypperlig for de fleste forhold, både i studio og utendørs. Dette vil bli spesielt godt mottatt av krevende natur-, studio- og motefotografer.

Med verden som studio
D3X har en spesialutviklet CMOS-bildesensor i FX-format med 12-kanals avlesning, mikrolinsematrise uten gap og innebygd støyreduksjon på brikken. Det er overlegent når det gjelder serieopptakshastighet og støyhåndtering ved høy følsomhet uten at det går på bekostning av detaljene.

D3X har et kalibrert ISO-område fra ISO 100–1600. Dette kan utvides fra tilsvarende ISO 50 og opp til 6400. Kameraet støtter serieopptak på opptil 5 bps i høyeste oppløsning, eller 7 bps i DX-beskjæring med 10 megapiksler. Den anerkjente MultiCAM3500FX 51-punkts autofokusen gir ekstremt nøyaktig enkeltpunktsnøyaktighet med førsteklasses dynamisk følgefokus for motiver i rask bevegelse under vanskelige lysforhold.

Kameraets Live View gjør betjeningen effektiv. Dette er perfekt til arbeid i studio eller i andre situasjoner der det er upraktisk å bruke søkeren. Kameraet har også lynrask responstid. Det trenger bare 12 millisekunder til oppstart og har lukkerforsinkelse på 40 ms. Kevlar-/karbon-fibre komposittlukkeren er utformet for intensivt profesjonelt bruk og har gjennomgått 300 000 sykluser i testingen.

Bilder med X-faktor
I D3X benyttes det nyeste innen sensordesign og bildebehandlingsteknologi. Kameraet gir deg 14-bits NEF-bilder (Raw) på 50 MB. Ved hjelp av Capture NX2-programvaren kan NEF-filer konverteres til mellomformatstørrelse, 140 MB (16-bits TIFF-RGB). Fine detaljer gjengis sylskarpt, mens skygger og lyse områder inneholder tonegraderinger med minimal klipping. Resultatet er bilder som fremstår som helt unike.

Intuitiv kontroll
D3X har samme brukervennlighet og ergonomiske egenskaper som D3, som er utformet for at du skal komme i gang så raskt og problemfritt som mulig. Den lyse og oversiktlige søkeren gir 100 % dekning og opplyste displayer. Den 3-tommers VGA TFT-skjermen på 920 000 punkter er fantastisk klar og gjør at du kan enkelt vurdere hvordan bildet vil bli. Kamerahuset på D3X er i magnesium og er forseglet for å beskytte mot fuktighet og støv. Det støtter Nikons trådløse system, WT-4. I tillegg har kameraet HDMI-utgang og to spor for CF-kort og er kompatibelt med GPS-enheten GP-1.

D3X blir tilgjengelig fra og med 19. desember 2008 og vil ha en veiledende utsalgspris på Kr. 69 990,-