Canon EOS 5D Mark II

På samme måte som forgjengeren er Canon EOS 5D Mark II støpt i en magnesiumlegering. Nykommeren har imidlertid fått forseglinger mot fuktighet og støv, integrert korreksjon for optisk vignettering, samt kontrastutjevning og prioritet på høylys.

Prisen har også kommet ned på et nivå som plasserer kameraet inenn rekkevidde for entusiaster uten et profesjonelt budjett. Prisen for EOS 5D Mark II 6.000 kroner lavere enn hva EOS 5D kostet ved lanseringen for tre år siden. I motsetning til Nikon D3x, som har fått en provoserende høy pris, har EOS 5D Mark II mulighet til å nå ut til ganske brede brukergrupper. Sony α900 er i grunnen den eneste reelle konkurenten til 5D mark II.

Digit.no har testet Canon EOS 5D Mark II, og konkluderer blant annet som følger:

I løpet av de tre årene som har gått siden EOS 5D ble lansert, har mange teknologiske innovasjoner funnet sted, som naturligvis er på plass i EOS 5D Mark II. De suppleres av en rekke nye funksjoner og finesser, som Live View og videoopptak i HD-kvalitet. For en profesjonell eller avansert bruker er det likevel ikke disse to egenskapene som vil vekke størst begeistring. Derimot vil kameraets 21 Mp CMOS bildebrikke med automatisk støvfjerning, den oppgraderte signalprosessoren og optimaliserte algoritmer være nyvinninger som fullstendig overskygger "gamlingen" EOS 5D.

Søkeren har samme forstørrelse som EOS 5D, men utsnittet som vises er utvidet fra 96% til 98%. Selv om Canon ikke har klart 100%, slik som Sony Alpha 900 og Olympus E-3, er utsnittet større enn i erkefienden Nikon D700. På den annen side er det merkelig at Canon har unnlatt å bygge inn søkersperre. Til gjengjeld tillater okularet hele 21 mm øyeavstand. Mattskiven kan skiftes ut for spesielle behov og søkerinformasjonene suppleres av et stort LCD-panel på toppen som kan belyses. Opptaksinformasjonen kan også vises på bildeskjermen og har mulighet for direkte funksjonsinnstilling, dog ubegripelig tungvint konstruert.
/../
At lysmåling og eksponering treffer blink hver gang, uansett motiv, kom ikke som noen overraskelse. Canon har et velfortjent renommé når det gjelder sin evaluerende lysmåler, selv om (eller kanskje takket være) at den bare har 35 målepunkter å analysere. Den takler selv de vanskeligste lysforhold og man skal være skikkelig uheldig om ikke RAW-filene inneholder tilstrekkelig tegning i såvel høylys som skygger. Med unntak av auto hvitbalanse i lampelys, som bevisst er gitt en varm fargetone, leverer EOS 5D Mark II meget fargenøytral hvitbalanse. Jeg syns imidlertid det er merkelig at man bare kan lagre én manuell hvitbalanse av gangen.

Profesjonelle fotografer som har etablert sine egne preferanser, har alle tenkelige opsjoner for finjustering og overstyring av eksponering og hvitbalanse, selv individuell finjustering av autofokusen er mulig, for opptil 20 objektiver. At eksponeringskompenasasjonen er begrenset til +/- 2 EV er neppe av stor betydning for kameraets brukergruppe.

Personlig savner jeg innebygd blitz i EOS 5D Mark II og jeg liker definitivt ikke plasseringen av kontakten for kabelsynkronisering. Derimot er det gledelig at Canons E-TTL II blitzkontroll synes å være enda mer stabil enn den gamle utgaven, tilsynelatende like pålitelig som Nikons i-TTL system, som hittil har vært markedets suverent beste. At alle blitzfunksjoner i Speedlite 580EX II og 430 EX II kan styres fra kameraet er også et betydelig framskritt.

Canon leverer den mest omfattende og kompetente programvaren av samtlige konkurrenter og EOS-systemet er bransjens best utbygde tilbehørsprogram. Utvalget av optikk er også formidabelt, dog begrenset til EF-serien. Mens Nikon tillater bruk av DX-optikk for opptak med redusert bildeflate også på FX-kameraene, kan Canons EF-S objektiver bare brukes på kameraer med APS-C bildebrikke. Et lite skår i gleden over kameraets høye bildekvalitet er at 35 mm fullformat bildebrikke og 21 Mp bildeoppløsning setter meget strenge krav til optikken. Teoretisk kan man bruke alle EF-objektiver, men ikke forvent all verdens bildekvalitet med rimelige objektiver, spesielt ikke optikk som i utgangspunktet var konstruert for bruk på film.

Vi har testet kameraet med to høyaktuelle objektiver, standardzoomen EF 24-105 mm f/4L IS USM og den faste lyssterke vidvinkelen EF 35 mm f/1,4L USM. De viser at kameraets ytelser i stor grad avhenger av objektivets kvalitet. Standardzoomen er praktisk i bruk, men svakhetene i de optiske ytelsene reduserer verdien av 21 Mp bildeoppløsning og fullformat bildebrikke. Med faste objektiver vil kameraet derimot gi en bildekvalitet av ypperste klasse. Om kort tid kommer også den nye vidvinkelen EF 24 mm f/1,4L II USM, som også vil bli testet. For moro skyld testet vi også kameraet med en 17 år gammel EF 35-135 mm zoom, produsert i 1991 for den analoge Canon EOS 10. Som forventet viste kombinasjonen seg å gi temmelig begredelige resultater.

Til slutt noen ord om kameraets videofunksjon. Om noen skulle være forledet til å tro at EOS 5D Mark II også er et fullverdig videokamera, er det en villfarelse. Kameraet kan foreta videoopptak i Full HD og det er slett ikke noe å si på kvaliteten. Dessuten gir utskiftbar optikk eventyrlige muligheter for kreativ utfoldelse. I praksis, derimot, er funksjonen utelukkende ment som en opsjon for å lage korte sekvenser til en reklamefilm, en arbeidsscene til en spillefilm, eksperimentell video osv, pluss at det kan være nyttig for en fotograf å kunne filme en hendelse og skyte stillbilder samtidig. Men, EOS 5D Mark II er definitivt ikke egnet til å filme familiens ferietur til Kreta. Til det er funksjonaliteten altfor begrenset, bl.a. vil autofokusen være svært ustabil og kan også endre eksponeringen betydelig. Autofokus under opptak er mulig, men ikke å anbefale.

Med 21 Mp bildefiler vil EOS 5D Mark II være et ideelt kamera for arbeidsområder som reklame, mote, portrett og lignende, hvor høy bildeoppløsning er verdsatt. Men, kameraet vil også være meget aktuelt for natur- og reportasjefotografer fordi det er kompakt, pluss at det også kan by på høye lysfølsomheter og relativt raske serieopptak. Prisen er stiv, men sett i relasjon til hva man får, er det knapt noe kamera på markedet i denne prisklassen som kan oppvise en kombinasjon av egenskaper, ytelser og bildekvalitet på nivå med Canon EOS 5D Mark II. Merk at kameraet oppnår 83% i vår evaluering, på tross av at kameraet får svake karakterer for blitz, siden det ikke er innebygd.


Les hele testen hos Digit.no.

Oppdatering 22.12.08:

Akam.no har testet EOS 5D Mark II, og konkluderer kort og konsist:

I høst har vi testet tre fullformatkameraer, alle med fantastisk reslultat. Bakoversveisen har nesten blitt permanent. Men likevel er Canon EOS 5D MkII vinneren. Det er nesten ingenting å trekke for her. Riktignok er ikke kameraet lynraskt. Men det har en bildekvalitet vi trodde fortsatt lå et godt stykke fram i tid og i penger. Redaksjonen samlet seg rundt skjermen og lagde lyder som gjorde at andre i lokalet trodde vi drev med noe helt annet enn å se på bilder av hovedkort og møtende linjer.

I skrivende stund koster kameraet fra ca 21 000 kroner. I tillegg må du ha fullformatoptikk, og særlig på tele, krever kameraet mer enn modeller med mindre bildebrikke. Derfor blir det fort en del dyrere enn slike. Men ønsker du det ypperste av bildekvalitet, får du i dag ikke noe bedre enn dette uten å gå til mellomformat, og gamle sikleskader dukker plutselig opp igjen hos redaktøren. Vi kan vel ikke konkludere med annet enn at den gamle kongen har gjenvunnet tronen.


Les hele testen hos Akam.no.

2 kommentarer:

  1. Anonym08:58

    xVil vel si at Nikon D700 også er en konkurrent. Den har ikke video og har lavere oppløsning, men er et meget brukbart fullframe-kamera og vesentlig billigere enn 5D MkII. D700 er jo spesielt spennende for de som ønsker høy hastighet. Med batterigrep kjører den 8 bilder pr. sekund.

    SvarSlett
  2. Sant nok, så lenge en ikke hiver seg på piksel-racet er fullframe den viktigste felles egenskapen i dette selskapet, noe som gjør det rimelig å ta D3 og D700 med i beregningen.

    Det er mange hensyn å ta, men Nikon kan synes å ha en force dersom hastighet (fokus og antall bilder i sekundet) er viktig. Canon 5D og Sony 900 applerer kanskje mer til de som jobber under mer kontrollerte forhold.

    SvarSlett