Forklaringen på forskjellene kan imidlertid tilskrives signalbehandlingen: Red tar opp i RAW mens Canon lagrer videosignalene i H.264. Når en ser på stillbildene som 5D leverer ser en at sensoren er kapabel til langt mer enn det disse klippene viser.
En av kommentarene påpeker at enkelte kodeker klipper 16-235 istedenfor 0-255 (det vil si at hver farge gjengis med 220 nivåer i stedet for 256, og at dette skjer ved å fjerne informasjon i de mørkeste og de lyseste partiene). Dersom dette er tilfellet forsvinner mye av dynamikken under dekoding av 5D-filene.
Her er det bare å takke for en svært spennende test, og anbefale folk å lese den i sin helhet: RED vs. Canon 5D Mark II - del 2
Dernest håpe på at Canon kommer med en betydelig oppdatering av firmwaren, eller at noen kommer med en hacket versjon. Ønskelisten inneholder:
- Manuell kontroll av ISO-verdi, blender og lukkertid
- Variabel framerate (24 og 25 bilder i sekundet, i tillegg til dagens 30)
- Manuell kontroll med kompresjonsgraden
- Mulighet for å kontrollere lydopptak
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar