Theodor Anderssons hvalfangstbilder fra 1923-1932
- Det endelige målet bare å legge bildene ut på nettet, eller skal vi løfte dem til noe større? Det er enormt stimulerende å gi ut den første brede presentasjonen av kulturhistoriske fotografier i Norge. Forhåpentlig innser publikum at fotografiet ikke bare er et bilde av historien, men en av kreftene som har vært med på å forme den, sier Ekeberg til D2.no.
Å spore opp og velge ut 350 blinkskudd blant 80 millioner bilder har klare paralleller til nålen og høystakken. Boken «80 millioner bilder» krediteres 39 ulike arkiver og samlinger for utholdenheten – og for sin evne til å tenke som fotohistoriker John Szarkowski. Han mente at den største feilslutningen fotografiet har arvet fra billedkunsten er ideen om det enkeltstående mesterverket. Kjernen i fotografi er serier av bilder.
- Se på fotografens ønske om å fortelle historier, eller på filmruller med negativer på rad og rekke. Der du beviset, sier Jonas Ekeberg.
- En av mytene vi vil til livs er oppfatningen av fotografiet som et nøytralt sannhetsvitne. Bildenes meningsinnhold skapes på nytt hver gang vi møter dem i en ny sammenheng, forteller Ekeberg videre.
Se et utvalg av bildene fra prosjektet på lenkene under:
Cirka 1854: Tidsmaskinen Hans Krums panoramabilde av Trondheim åpnet en ny verden. |
1889: Billedkunstneren Axel Lindahls reiser i Norge gjorde ham til samtidens mesterfotograf. |
1890-1893: Øyet som ser Lyder Borthens pasientbilder fra ga leprasyke et ansikt. |
1883: Nordstjernen Sophus Tromholts fant mer enn nordlyset i Kautokeino. |
Cirka 1910: Møte med nøden Narve Skarpmoen dokumenterte hovedstadens slum. |
1923- 1932: Havets helter Theodor Anderssons hvalfangstbilder viste et Norge i vekst. |
1917: Arbeidere, foren eder Conrad M. Bringe dekket Norges ferd mot randen av revolusjon. |
1925: Hundre års kjedsomhet Amatørfotografen Ralph Wilson var med på å bringe smilet inn i norske fotografier. |
Cirka 1942: Skampletten Ingen bilder forteller en mer brutal historie enn krigens id-kort. |
1941-1942: Nasjonal samling Propagandafotografiene fra krigen viser hvordan tyskerne ønsket å bli sett. |
1934-1956: Tingenes tilstand Bedriftsarkivene ga oss håndfaste objekter i objektivet. |
1956-1966: Elektrosjokk For første gang publiseres bilder fra femtitallets kontroversielle behandling av psykiatriske pasienter. |
1958: Fæst på Folkets hus Elektronblitzen bragte det norske folk nærmere ungdomskulturen. |
1955 &1959: Å hoppe etter Armstrong Jazzfotograf Tore Fredlund serverte Louis Armstrong en liten bit av Norge. Og vice versa. |
1976-1988: Norge, mitt Norge En førstegangsinnvandrere skildrer sitt nye liv. |
2003: Historiens slutt Ingen ting er tilfeldig i hjemme-hos-reportasjer hos Carl I. Hagen. |
Den nye norgeshistorien - D2.no
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar