Noen bilder av blant andre nakne småjenter i en reklamefilm for fotofestivalen Nordic Light Events ble for sterk kost for Trondheim kino.
- Dette er bilder som henger i museer over hele verden, blant annet på Museum of Modern Art i New York. Da blir det for dumt at de ikke kan vises noen sekunder i en reklamefilm, sier kunstnerisk leder Morten Krogvold til Dagbladet.
I reklamefilmen snakker en eldre mannsstemme hva fotografi er, mens ei lita jente viser plakater med bildene som er utstilt på Nordic Light, blant annet noen bilder signert Jock Sturges.
Kinosjef i Trondheim, Egil Akselsen, bekrefter at de har sagt nei til å vise reklamefilmen Truth. Han vil ikke kommentere filmen eller de enkelte bildene nærmere, men sier det er svært sjelden at reklamefilmer blir sensurert.
- Uten bildene av jentene, ville det selvsagt vært en annen vurdering, men jeg reagerer på hele stemningen i filmen. Den virker noe ullen, sier kinosjefen.
- Stort sett viser vi de reklamefilmene vi får, men av og til sier vi nei. Denne gangen er begrunnelsen at vi ikke vil provosere vårt publikum med reklame, det gjør vi gjennom de ordinære filmene våre, sier Egil Akselsen til Dagbladet.
Problematikken med bilder av midreårige kan du lese litt mer om her
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar