"Bildet viser oss med kraft hvor viktig det er at fotografer er til stede når det skjer. Uten dette bildet hadde dette ikke havnet i nyhetene. Kunne en tilfeldig forbipasserende med mobilkamera ha fotografert hendelsen på denne måten? Neppe. Det fotografiske blikket gjør forskjellen. Innenfor rammen, fortelles en fortettet historie om sommer, ulykke, intenst sinne og fortvilelse. Først når vi har sett en stund, får vi øye på mannen på bakken. Akkurat slik var det."
Redaktør av Fotografi.no er svært lite enig i juryens begunnelse og betegner bildet som et "ordinært reportasjebilde":
Problemet er er at bildet ikke er spesielt godt. Juryen synes å ha latt seg forføre av sitt kollektive og politisk korrekte ståsted i samfunnsdebatten og premierer et utsagn snarere enn et fotografi. "Først når vi har sett en stund, får vi øye på mannen på bakken. Akkurat slik var det". Juryen tilkjennegir at de støtter synspunktet at mørkhudede, ikke-etniske nordmenn ikke blir sett. Farah ble offer for norsk hverdagsrasisme.
Det er naturligvis helt legitimt både å mene og hevde dette. Sannsynligvis er det også langt på vei en korrekt analyse. Men når jeg - i likhet med juryen - først får øye på mannen på bakken etter å ha studert bildet en stund er det ikke fordi jeg nødvendigvis tror mørkhudede personer generelt ikke blir sett, men fordi bildet er dårlig komponert. Bildet består av to motiver, kvinnen som snakker til politimannen og den andre kvinnen som ser på henne fanger vår oppmerksomhet først og blir dermed hovedmotivet. Mannen som ligger på bakken og de andre kvinnene som bøyer seg over ham blir det andre og underordnede motivet. Bildet blir rotete og derfor ser vi ikke mannen med en gang.
Å kåre et ikke spesielt velkomponert og forholdsvis ordinært reportasjebilde til Årets bilde fordi det illustrerer en politisk korrekt oppfatning - riktig eller ikke - blir feil selv om bildet i seg selv bidro sterkt til at episoden ble en nyhetssak. For det er vel årets beste pressebilde som skal kåres, ikke årets viktigste pressebilde (hvis det er det juryen mener det er)? Heller ikke er det årets viktigste nyhet eller viktigste sak som skal kåres.
Fotografi.no
Fotojournalisten.com
Her er listen med prismottakere i Årets Bilde 2007 (se bildene):
NYHET
1. ”Ali”, Foto: Caroline Drefvelin, frilans
2. ”Redning”, Foto: Leif Arne Holme, frilans Adresseavisen
3. ”Begravelse”, Foto: Henning Lillegård, Dagbladet
NYHET REPORTASJE
1. ”Oljen”, Foto: Odd Mehus, frilans
2. ”G8-møtet”, Foto: Andrea Gjestvang, frilans VG
3. ”Flom”, Foto: Eivind Natvig, frilans
DAGLIGLIV I NORGE
1. ”Strutteskjørt”, Foto: Hilde Lillejord, frilans
2. ”Fuglepause”, Foto: Rune Sævig, Bergens Tidende
3. ”Wallpaper”, Foto: Katrine Nordli, Aftenposten
SPORT ACTION
1.”Alpint”, Foto: Tor Richardsen, Scanpix, Norge
2. ”Tommel”, Foto: Bjørn Langsem, Dagbladet
3. ”Rugby”, Foto: Daniel Sannum Lauten, frilans Dagbladet
SPORT FEATURE
1. ”Triathlon”, Foto: Paul Sigve Amundsen, frilans
2. ”Karamba”, Foto: Knut Egil Wang, frilans
3. ”Gotland”, Foto: Jan J. Johannessen, frilans VG
PORTRETT
1. ”Arm”, Foto: Eivind Natvig, frilans
2. ”Valle”, Foto: Kim Nygård, Adresseavisen
3. ”DimmuBorgir”, Foto: Richard Sagen, Adresseavisen
MENNESKER
1. ”Scoobydoo”, Foto: Ellen Lande Gossner, Vårt Land
2. ”Colombia”, Foto: Adrian Ørn Johansen, frilans
3. ”Under vaktsomme øyne”, Foto: Ken Opprann, frilans, Bistandsaktuelt
NATUR OG MILJØ
1. ”Villsauen”, Foto: Kim Nygård, Adresseavisen
2. ”Amazonas”, Foto: Thomas Nilsson, frilans VG
3. “Server”, Foto: Jan M. Lillebø, Bergens Tidende
ÅRETS DOKUMENTAR, UTLAND
1. "Ungkaren", Foto: Mikaela Berg, Dagens Næringsliv
2. ”Colombia”, Foto: Espen Rasmussen, VG
3. ”Miss Drag Queen”, Foto: Andrea Gjestvang, frilans VG
ÅRETS DOKUMENTAR, NORGE
1. ”Brylupp”, Foto: Siv Johanne Seglem, frilans Dagbladet
2. ”Slank....”, Foto: Linda Helen Næsfeldt, Dagsavisen
3. ”Otto”, Foto: Oddleiv Apneseth, Bergens Tidende
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar