Nordmenn kjøpte en halv million kameraer i fjor, og andel speilreflekskameraer passerte 16 prosent.
Det totale antallet solgte kameraer økte med 19 prosent fra 2006 til 2007. I samme periode steg salget av speilreflekskameraer med 63 prosent.
- En undersøkelse i regi av Fotorådet i fjor høst viste at hele 20 prosent av den norske befolkningen regner fotografering som en ”viktig hobby”. Dette gjenspeiles i salget av digitalkameraer, og da særlig speilrefleks, sier informasjonssjef i Fotorådet Benedicte Fasmer Waaler.
Stor andel speilreflekser
I Norge har speilrefleksen nå passert 16 prosent av antall solgte kameraer. Til sammenligning ligger andre land på 8-10 prosent i andel speilrefleks. Fotorådet forventer at speilrefleks i løpet av 2008 vil utgjøre over 20 prosent av antall kameraer solgt i Norge.
Flere funksjoner
Men også kompaktkameraene øker i antall og funksjoner. Gjenkjenning av smil og ansikter ble vanlig funksjonalitet i fjorårets kompaktkameraer.
I dag får man stadig flere sceneprogrammer, som solnedgangfunksjon eller fyrverkeriprogram, i et kompaktkamera. Tidligere hadde man knapper, en blomst for nærbilde og et fjell for landskapsbilde. Men disse funksjonene er nå blitt så mange at de ligger som ikoner på en meny på skjermen.
Synkende priser
Mens funksjonaliteten øker og trigger kjøpelysten til fotoglade nordmenn, synker prisene.
- Selv om antall solgte kameraer steg med 19 prosent og speilrefleksandelen økte sterkt, steg omsetningen på kameraer med kun 7 prosent, avslutter Waaler.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar