Sally Mann, "Venus After School", 1992 Courtesy Sally Mann og Gagosian Gallery
Inspirasjonskilde: Édouard Manet, 1863. Musée d’Orsay
Utstillingen fokuserer på tre av Sally Manns kunstprosjekter. Den innledes med hennes gjennombrudd som kunstner i billedserien "Immediate Family", 1985–1994, der hun skildrer sine barn på et nært og avkledd sett.
Den fortsetter med de mytiske landskapsskildringene av Sørstats-Amerika i ”Deep South”, 1997. Utstillingen avsluttes med portrettene av de nå voksne barna i prosjektet "What Remains", 2003.
Utstillingen er produsert av Kulturhuset i Stockholm.
Sally Mann debuterte i 1992 med fotoboken "Immediate Family", med bilder av sine egne barn. Flere av bildene vakte harme og beskyldninger om barneporno. Mann forteller i et intervju med Aftenposten forteller om et ganske sjokkartet møte med virkeligheten, og reaksjonene på bildene hennes.
- Jeg forstår det bedre i dag, sier Sally Mann på telefon fra sitt hjem i Virginia. - Verden har jo endret seg betraktelig siden jeg tok de første bildene på midten av åttitallet. Hvem hadde vel trodd at nettopp den tiden skulle bli sett tilbake på som en uskyldig tid, tiden før internett og overseksualisering av popkulturen, sier hun med en oppgitt latter.Robert Meyer skriver blant annet følgende om Manns debut som fotograf:
- Ja, jeg ser det, absolutt. De har alle en svært sterk personlighet, noe for øvrig som slo tilbake på oss da de ble tenåringer, ler hun. - Og de utstråler en "knowingness" som nok er uvanlig for barn. Dette kan være skremmende, og enkelte voksne vil kanskje tolke dette som en seksuell "viten", noe det selvsagt ikke var. Men jeg var vel naiv da jeg laget boken. Jeg trodde at folk kom til å lese tekstene jeg skrev, jeg innså ikke at folk flest ikke bruker så mye tid på et bilde. Så dersom du kun ser enkeltbilder tatt ut av sin sammenheng, så skjønner jeg jo at noen kan misforstå, sier Mann.
Sally Mann debuterte i 1977, men fikk sitt gjennombrudd først i 1992. Da med serien Immediate Family, som i hovedsak handler om barns lek og rollespill. Sally Manns egen forklaring på dette motivvalget dreier seg om at hun ikke husker sin egen barndom og ønsket å utforske den gjennom hennes egne barn. Som fotograf arbeider hun med analogt storformat (8x10") og utnytter både den optiske suverene detaljrikdommen og mørkerommets særegne valørskala til fulle. Hun er på en måte blitt 1900-tallets svar på Julia Margaret Cameron.
Men Sally Manns bilder har skapt mange sterke meninger og debatter og hun er blitt anklaget for å være kynisk, spekulativ, pornografisk eller pervers. På den andre siden er hun blitt dyrket som en frigjører og formidler av kvinners nære verden av følelser, barn, familie i en poetisk og kunstnerisk sammenheng. Hun valgte en flertydig bruk av motiv og virkemidler som stimulerte pubklikum på flere plan. Det er fremdeles bildene av barna, Immediate Family, som danner grunnlaget i hennes kunstneriske virke.
Sally Mann, "Jessie # 10 ", 2004
Courtesy Sally Mann og Gagosian Gallery
Sally Mann, "Untitled # 1 ", 1998
Courtesy Sally Mann og Gagosian Gallery
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar