Utstillingen har som mål å vise bredden i landskapstradisjonen og hvordan vårt blikk på landskapet er betinget av kultur og interesse. I norsk kunsthistorie står landskapet som sjanger sterkt, forbundet som det er med nasjonalromantikk og norsk identitet.
Utstillingen tar utgangspunkt i forholdet mellom det romantiske landskapsbildet og det mer nøytrale og deskriptive prospektet og følger disse to sporene fram til vår tid. Mens det romantiske landskapet er videreført i stor skala i norsk turistindustri, har det dokumentariske, prospektliknende landskapet dominert innenfor samtidsfotografiet.
Bilder av byer, kulturlandskap og industriell ødeleggelse er fremstillinger som setter skildringen av det uberørte storslåtte landskapet i et perspektiv. I tillegg kommer kunstnere og fotografer som går i dialog med tradisjonene og dekonstruerer sitt eget forhold til landskapet eller synliggjør konsekvenser av samfunnets handlinger gjennom slående iscenesettelser. Utstillingen er satt sammen av materiale fra museets egen samling, i tillegg til innlån fra kunstnere, samlere og nstitusjoner som Norsk Industriarbeidermuseum, Drammens museum, August Sander Archiv og Collection C.F.D.R., Paris.
Kunstnere i utstillingen:
- Per Berntsen (N 1953-)
- Elina Brotherus (FIN 1972-)
- Hans Peter Chr. Dahm (N 1787-1844)
- Ilkka Halso (FIN 1965 -)
- Brødrene Henry (F 1848-1905/1849-1903)
- Axel Hütte (D 1951-)
- Anders Kjær (N 1940-)
- Halvard Kjærvik (N 1946-)
- Axel Lindahl (S 1841-96)
- Bård Løken (N 1964-)
- Léonard Misonne (B 1870-1943)
- Raymond Mosken (N 1957-)
- Ragnar Mørk (N 1906-2002)
- Normanns Kunstforlag (N)
- Jorma Puranen (FIN 1951-)
- Ed Ruscha (USA 1937-)
- August Sander (D 1876-1964)
- Mari Slaattelid (N1960-)
- Stiftelsen Norsk Landskap
- Per Olav Torgnesskar (N 1966-)
- Underwood & Underwood (USA)
- Fjellanger Widerøe (N)
- Rolf M. Aagaard (N 1945-).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar