
- Da jeg begynte å fotografere var det egentlig bare å forandre ritualet. Fotografiet involverte et kamera og den ferdige forstørrelsen. Til å begynne med lagde jeg for det meste illustrasjoner, senere fotograferte jeg mer reportasje. Plutselig var det slutt på å lage bilder i studio, jeg kunne befinne meg i en fengsel i Texas eller på en abortklinikk i et annet land. Dette var en helt ny situasjon. Som maler bruker du det du ser som rå-materiale for et bilde du skaper i atelieret. Som reportasjefotograf hadde jeg tilgang til motivene, men ikke kontroll med hva som utspilte seg foran kameraet. Jeg måtte velge øyeblikket og bestemme motivet der og da.
Da det ble mulig å bearbeide bilder digitalt, fikk Matt Mahurin på en måte penselen tilbake. Plutselig var det mulig å male i et fotografi med en elektronisk pensel.

I en periode jobbet Mahurin både med maleri, fotografi og film. Han malte når han var alene i atelieret. Når han fotograferte var det en interaktiv prosess med motivet. Å lage film involverte et helt annet og mye større apparat.
- Når du lager film trenger du masse folk. Jeg måtte forholde meg til mye energi og ukjente faktorer på filmsettet. Det blir en annen sosial situasjon, du må delegere mer og jobbe med andre mennesker. Prosessen vokser og endrer seg hele tiden, mener han.
Matt Mahurin gikk fra å sitte for seg selv og tegne og male til å eie et produksjonsselskap med fast ansatte på heltid. Et filmsett kunne involvere 30, 40 mennesker. Mahurin kom til et punkt hvor han ville begynne helt på nytt. Han la ned produksjonsselskapet og gikk tilbake til en tilværelse hvor han nå gjør alt selv.
NLE - Nordic Light Events
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar