I følge en undersøkelse utført for Fotorådet opplyste imidlertid halvparten av de som hadde planer om å kjøpe nytt kamera i år, at de vil kjøpe speilrefleks!
- Dette er vanvittig høye tall, sier Knut Førsund. – Muligens kan vi trekke en slags parallell med det som skjedde for en del år tilbake da de første digitalkameraene for alvor kom i Norge. I år 2000 svarte 38 % av de som planla å kjøpe nytt kamera at de ville velge digitalkamera. Dette lå langt over de norske forventningene, og resultatet ble heller ikke så høyt. Men året etter ble resultatet 35 %. I 2002 utgjorde andelen av digitalkameraer 47 %, nøyaktig det samme som undersøkelsen hadde vist et år i forveien!Fotobransjen selv tror ikke på at det er mulig at annet hvert solgte kamera vil være speilrefleks, til tross for at en stor andel kameraer nå ligger langt under 10 000 kroner og noen ned mot halvparten. I fjor ble det solgt 478 000 kameraer, bare hvert tiende var speilrefleks. Bestillinger fra norske importører må gjøres i god tid, og neppe noen tar sjansen på å brenne inne med store lagre. Nye modeller lanseres med korte mellomrom. Med denne bakgrunnen er det godt mulig at norske speilreflekskjøpere vil få seg en ubehagelig overraskelse framover i sommer: Lang leveringstid.
Mens Canon og Nikon deler brorparten av markedet, har de etter hvert fått økt konkurranse. Utover disse to merkene kommer det nå speilreflekskameraer fra Pentax, Olympus, Fujifilm, Sony, Leica, Panasonic, Sigma og Samsung.
Fotorådet
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar