
Utstillingen baserer seg på en bok av Peter Larsen og Sigrid Lien (Universitetet i Bergen) som lanseres i løpet av utstillingsperioden. Arbeidet er et viktig bidrag til norsk fotohistorie og har et kunst- og pressehistorisk perspektiv. Forfatterne utnytter sitt ståsted i hjembyen Bergen, Norges fotohovedstad gjennom flere epoker, til å presentere et profilert utvalg fotografer. Boka er skrevet som lærebok for universiteter og høyskoler.

Det grunnleggende perspektivet i Larsen og Liens framstilling, er en undersøkelse av hva fotografi kan være i ulike historiske kontekster. De to spør hva fotografiet gjør med tradisjonelle bildesjangere som portretter, nyhetsbilder og vitenskapelige illustrasjoner - og hvilke nye som utviklet seg ved oppkomsten av det nye mediet.
Norsk fotohistorie - frå daguerreotypi til digitalisering tar utgangspunkt i 1800-tallets portalfigurer innenfor feltet: Hans Thøger Winther (1786-1851) og Marcus Selmer (1818-1900). Thøger Winther mente selv å ha gitt et selvstendig bidrag til fotografiets oppfinnelse og spilte gjennom sin virksomhet som forlegger og skribent, en viktig rolle som formidler og premissleverandør i de tidlige diskusjonene omkring fotografiet i den norske offentligheten. Selmer gir en representativ inngang til den fotografiske praksis. Han var den første fastboende daguerreotypist i Norge, og hans virksomhet eksemplifiserer gjennom hele 1800-tallet mangfoldet i det tidlige fotografiske feltet ? både teknisk og sjangremessig.
Utstillingen utdyper de viktigste fotografiske sjangrene på 1800-tallet: det fotografiske portrettets ulike funksjoner (fra albumfotografiets hedrende rolle til politiprotokollenes bruk av fotografiet i kontrollerende øyemed), det fotografiske bildets rolle i konstitueringen av en nasjonal bevissthet og fotografiet som nyhetsbilde og som verktøy for vitenskapelig dokumentasjon. Utstillingen retter også søkelyset mot fotografiets forhold til kunsten, fra de første famlende bestrebelser på å nyttiggjøre seg fotografiet i malerkunsten, via de tidlige forsøkene på å etablere en kunstfotografisk praksis i de første tiår av 1900-tallet og fram til fotografiets dominerende posisjon i samtidskunsten.

Utstillingen er kuratert av Peter Larsen og Sigrid Lien i samarbeid med Hanne Holm-Johnsen ved Preus museum.
UTSTILLINGER
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar