I perioden 21.10.06 ? 22.01.07 gjester amerikanske Mary Ellen Mark Tromsø og Nord-Norge for første gang med fotoutstillingene "American Odyssey" og "Twins".
"American Odyssey" er en retrospektiv utstilling av hennes bilder fra "det andre Amerika" i perioden 1963?1999. Mange av bildene i utstillingen inngår i det fotografen selv har valgt ut som sine mest ikoniske verk. "Twins" inneholder hennes prisbelønte portretter av tvillinger, tatt under TheTwins Days Festival i Twinsburg, Ohio i 2001/2002.
Filmen Twins, regissert av ektemannen Martin Bell, vises også i utstillingen.
I løpet av en eventyrlig karriere over mer enn 40 år har Mary Ellen Mark gått inn i mange verdener og tatt den på dypeste alvor. Selv hevder hun at gjennombruddet som fotograf skjedde i 1969, da hun fulgte innspillingen av Federico Fellinis Satyricon. På 1970-tallet var hun stillfotograf i filmens verden og portretterte såkalte selebriteter, for siden å engasjere seg i en rekke prosjekter i samarbeid med store reportasjemagasiner som Life Magazine og NY Times Magazine. Hennes nakne skildringer av kvinnelige pasienter med tunge psykiske lidelser, kom som en direkte følge av Marks oppdrag under innspillingen av Milos Formans Gjøkeredet, som foregikk på et mentalsykehus i Oregon. Mange av bildene i American Odyssey er blitt til som følge av langtidsoppdrag for magasiner og aviser, ofte etter idé fra fotografen selv.
Bildene til Mary Ellen Mark er resultat av en stor kunstners arbeid, men også av nærværet til et varmt og engasjert medmenneske. Et sterkt ønske om å komme tett på, utforske og forstå de komplekse, rike variasjonene i den menneskelige tilværelsen, gjør Mary Ellen Marks fotografier svært personlige. Hennes store sympati ligger definitivt hos det uheroiske hverdagsmennesket, dem hun kaller The Unfamous ? de uberømte. I mange tilfeller er det mennesker som av en eller annen grunn befinner seg i utkanten av det vellykkede, normale Amerika. Det kan være tenåringer på rømmen, gatebarn, foreldreløse eller mer sære tilpasninger og kulturfenomen som rodeoryttere i Texas og sirkusartister i Brooklyn.
Mary Ellen Mark har definitivt utviklet sjangeren ved å tilføre det klassiske dokumentarfotografiet en ny dimensjon, kanskje inspirert av Fellinis utsøkte følelse for fortellingen og den magiske stemningen rundt, skapt av lys, kostymer, scenografi og kameraføring. I mange av Marks bilder er det både litt drøm og litt surrealisme, selv om emnet i seg selv kan være skremmende realistisk.
Visningsperiode: 21.10 2006 ? 22.01.2007
PERSPEKTIVET MUSEUM TROMSØ
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar