Bjarne Aune, butikksjef hos Oslo Kameraservice i Foto Knudsen-kjeden, forteller at betjeningen daglig opplever at potensielle kunder henviser til priser hos internettbutikker og store elektrokjeder.
- Mange går til oss for å få en diskusjonspartner, gjerne for å få bekreftet at de gjør et riktig kjøp av kamera - på internett, sier han.
Fotorådets Knut Førsund sier dette om saken:
- Det bør være åpenbart for folk at det er dyrere å drive butikk på gateplan enn en internettbutikk med et lager hvilket som helst sted. Kostnadene for en vanlig forretning - til personale, lokale, strøm og forsikringer - er så klart høyere, sier han.
Dermed konkluderer Førsund like god med at det er "dårlig moral å utnytte fotobutikkene i informasjonsinnhentingen før et kjøp, når man egentlig har bestemt seg for å handle et annet sted, enten på internett eller hos et elektrovarehus".
Erik Andersen, informasjonssjef i bransjeorganisasjonen Elektronikkbransjen, har et litt mer nyansert syn på saken:
- Det går godt an å beklage situasjonen, men verden er fri, for å si det sånn, slår han fast.
Pumper fagbutikker for info - handler på nett
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar