Vibeke Tandberg er mest kjent for digitale collager, og på 90-tallet var hun en av de tydeligste eksponentene for digital fotokunst i Norge. En retrospektiv utstilling i 2004 markerte et ytterpunkt i Tandbergs produksjon, og satte et foreløpig punktum for rekken av bildeserier med "selvportretter".
Tandberg viser nå nye arbeider i Galleri MGM, i forlengelsen av fjorårets utstilling på galleriet Klosterfelde i Berlin. Utstillingen består av papir- og fotocollager, laget i tidsrommet etter "Monday, January 2, 2006" - som også er utstillingens tittel.
Datoen viser til en utgave av avisen The International Herald Tribune. Avissidene gjenfinnes dels som skjeletter, der tekst og bilde er skåret ut, og dels som absurde fragmenter og sammenstillinger av ord, bokstaver eller bilder. Utklippene virker systematiserte, for eksempel i rader med ord på to bokstaver.
Prinsippet minner om kunstneren Torgeir Husevaags utklipp av hvordan mediene beskriver og grupperer personer, ofte med et forfordelt kjønnsperspektiv. Ved nærmere ettersyn faller forsøket på systematisering bort, for Tandbergs labyrintiske collager har mer poetisk og billedlig brodd enn politisk.
Unntaket er tre bilder, der en scannet og forstørret president Bush blant annet fremstilles som hund. Enkeltvis har disse bildene liten slagkraft, vi har sett lignende så mange ganger før. Sammen er de verd noe mer, ikke minst på grunn av ordspillet i titlene "Bush as Dog", "Dog as Bush" og "Dogs on Bush".
Mindre trendy Tandberg - oslopuls.no.
Vil bryte illusjonen - Klassekampen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar