Kamerasalget i Norge setter stadig nye rekorder. Fjorårets tall fra Fotorådet viser at det ble solgt 471 000 kameraer, men av disse var bare 7000 filmbaserte.
Filmbaserte kameraer gikk ned fra 28 000 til 7000. Ser vi tilbake til 1999 ? toppåret for filmbaserte kameraer - ble det den gang solgt 233 000. I løpet av seks år er salget av slike kameraer redusert med 97 %!
Enda hurtigere har utviklingen av digitale speilreflekskameraer gått. I 2002 kjøpte norske brukere 16 000 speilreflekskameraer, hvorav 1500 var digitale. I 2005 ble dette snudd fullstendig på hodet: Av 29 400 solgte speilreflekskameraer var under 700 filmbaserte! Nesten 30 000 speilreflekskameraer er rekord, og en økning fra 19 000 året før. Her har lavere priser og økende fotointeresse virkelig gjort sitt til økt salg.
Stadig lavere priser gjør at verdien av kameraomsetningen ble den samme som året før, ca. 1,2 milliarder inkl. mva. Det selges fortsatt film, men salget gikk ned fra 5,9 millioner ruller i 2004 til 3,2 millioner i 2005. Salget av engangskameraer falt dramatisk, fra 975 000 til 420 000 ? dvs. mer enn en halvering. Her er det sikkert mobilkameraene som har overtatt.
- Det som gleder mest, er kanskje at de mer avanserte kameraene virkelig har tatt av, sier informasjonssjef Knut Førsund.
- I tillegg til et historisk høyt speilreflekssalg, som sikkert vil øke i 2006, kommer nemlig salget av en mellomklasse av kameraer ? med kraftig zoom og mange muligheter, pluss kameraer med elektronisk søker. Dette utgjør flere tusen enheter. I 2006 vil vi få bedre oversikt over denne delen av kameramarkedet, som også speiler at en stor del av publikum stiller økende krav til kameraene de kjøper.
Nær en halv million kameraer.
Utviklingen understrekes til fulle av Kodaks annonsering av at de for første gang tjener mer på digitale produkter enn hva de gjør på sin filmbaserte virksomhet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar