En undersøkelse, utført blant 7000 mobilkunder i Europa, Asia og Amerika, viser at halvparten av alle mobiler med digitalkamera aldri brukes til å sende MMS, først og fremst (?) fordi brukerne ikke forstår hvordan dette gjøres.
Mens de fleste bruker mobilkameraene til å knipse bilder, er det bare halvparten som benytter seg av muligheten for å sende dem til andre mobiler. I stedet brukes mobilen som et minikamera for å vise bilder til andre eller lagre på PC. For mobiloperatørene er dette et stort problem. To år etter at MMS ble introdusert som tjeneste er bruken av SMS minst 15 ganger så stor som bruken av MMS.
Tja, prisen er vel kanskje en vel så stor hindring. Undersøkelsen viser at 90 prosent av de spurte ikke visste hva det koster å sende en MMS. De har imidlertid hørt at det er dyrt (noe de må sies å ha rett i), og dette hemmer bruken.
Lav pris, eller fastpris, er trolig veien til saligheten. potensialet er i alle fall der: I følge analyseselskapet IC Insights vil det på verdensbasis være solgt 365 millioner mobiltelefoner med innebygget kamera i løpet av 2005. bare Nokia vil i følge undersøkelsen runde 100 millioner solgte kameramobiler i år.
Samtidig spås en kraftig økning i kvaliteten på kameramobilene, en utvikling som blir ledet av Samsung som nylig lanserte en mobiltelefon med en oppløsning på 7,4 megapiksler.
Mobilen fortsatt for vanskelig.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar