PYLOD av Damian Heinisch

Damian Michal Heinisch stiller ut film- og fotoprosjektet PYLOD i galleri Fimbul. PYLOD er hans første separatutstilling i Norge.men filmen er allerede vist ved 15 internasjonale festivaler, og har vunnet flere priser.

Heinisch var en av hovedbidragsyterne ved Hydros 100års markering i Frognerparken i august, og har tidligere blant annet stilt ut i The Guggenheim Museum i New York, Museum of Art i Gera, Museum of Art and Advertising i Hamburg og Henie-Onstad Kunstsenter.

Det er semidokumentaren PYLOD som danner utgangspunktet for Heinischs utstilling i Galleri Fimbul. Med en filmatisk collage av abstrakter, skildrer kunstneren maskiners anatomi, nærmere bestemt skiheiser i dolomittiske alpelandskaper. Med nærgående filming og ekspressivt lydbilde fremvises en egen maskinell parallelleksistens, med en utrettelig rytme og vilje. Poetiske, repetitive og romantiserende bilder tar oss med inn i en mekanisk verden vi ikke før har hatt tilgang til. Den romantiske inspirasjonen knytter seg blant annet til landskaper av maleren Caspar David Friedrich, mens den ekspressive tilnærmingen henter næring fra blant annet arbeider av Paul Klee og fotografene Brett Weston og Ernst Haas.

Møtet med maskinen som en forførende organisme blir også møtet med de mørkere grunner i menneskesinnet. Assosiasjoner som uro, lengsel, tap, avmektighet og ensomhet trenger seg på i bildene fra en mektig og frosset fjellverden. Selv sier Heinisch at hans oppvekst i et industritungt og lukket Øst-Europa preger hans kunstneriske virke på flere plan, og således her gir utslag i en dyster, kjølig koloritt og et melankolsk stemningsleie.

Sammen med videoverket omfatter utstillingen seks fotografier og to datagrafiske tegninger. Fotografier og tegninger henger tematisk sammen med filmen, og til sammen dannes et kunstnerisk hele med narrative elementer gjemt i et tilsynelatende innadvendt og stillfarende formspråk. Komposisjonen er kompleks, kalkulert og genreoverskridende. Med stram regi presenterer Damian Michal Heinisch et mekanisk og organisk univers de færreste vier interesse utover å registrere dets ytre eksistens. I PYLOD har maskinene absolutt suverenitet, og eksisterer således kun for og med seg selv. Deres eksistensielle funksjon forsøkes ikke rettferdiggjort, men derimot fremvist slik den faktisk er.

Galleri Fimbul viser i perioden 4. november ? 27. november en film, seks fotografier og to tegninger. Filmen har et edisjonsopplag på 100, og er til salgs for kr. 480. Fotografiene i størrelse 110 x 170 cm / 65 x 100 cm, begge med et opplag på 3+1, koster kr. 16 200 / 9 400. Pris på tegninger, opplag: 2+1, beløper seg til kr. 12 600.

Galleri Fimbul.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar