Dag Thorenfeldt stiller ut «Portretter 1989 - 2004» i Grev Wedels Plass Kunsthandel i Oslo. Utstillingen viser de fleste av Thorenfeldts mest kjente portretter, flere av dem har etterhvert blitt klassikere i norsk portrettfotografi.
Utstillingskatalogen kan kjøpes på utstillingsåpningen, eller gjennom Fotografis redaksjon (kr 200.-). I forordet skriver Redaktør Tore Holter i Fotografi blant annet følgende:
Når Dag tidvis karakteriseres som både respektløs og portrettfotografisk overfladisk, har man ikke helt grepet fatt i poenget. Han er hele tiden i opposisjon til de tradisjonelle og aksepterte bildene, våger å tøye grenser og toleranser, og utfordrer også selve portrettbegrepet. Han slipper til ironien, noe du sjelden ser i norsk portrettfotografi. Dag kan summere alle kjente karaktertrekk i et slående ironisk konsentrat, som f.eks. i portrettet av Carl I. Hagen: Alexander den store inspirert med himmelvendt blikk og apoteosen like rundt hjørnet. Har noen tatt et mer treffende godt portrett av FrP formannen?
De aller fleste portrettene i denne katalogen er tatt på oppdrag for flere forskjellige oppdragsgivere og publikasjoner, og de strekker seg i tid fra 1989 til 2004. Bildene representerer en unik samling portretter av kjente norske ansikter fra denne tidsperioden.
Bildematerialet er rikholdig, og både utstilling og katalog kunne uten kvalitetstap ha rommet mange flere bilder. En ting som forøvrig utstillingen gir eksempler på er Dags posisjon som en framifrå håndverker. Han arbeider med årelang erfaring i det tradisjonellle mørkerommet, og utstillingsbildene hans er imponerende.
For dem som ønsker å sette Dag inn i en større sammenheng og trekke frem en fotografisk artsfrende, kan vi kanskje nevne Annie Leibowitz som fornyet det amerikanske (kjendis)portrettet på 1970-tallet. Ulikhetene finnes selvsagt, men begge fotografer har det ironiske og skjeve blikket, og kan være både rå og humoristiske når de trekker oss inn bak kjendisfasadene.
Les mer hos Fotografi.no.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar